aktivita diskusia Pamiatky Dotaznik, verejnost, obnova architektury

  • Dotaznik, verejnost, obnova architektury

    Posted by admin_obnova on 10. júna 2005 at 1:26

    D O T A Z N Í K, pre odbornú verejnosť participujúcu v procese obnovy architektonického dedičstva.

    Tento dotazník vznikol ako súčasť dizertačnej práce „Metódy a formy prezentácie architektonického dedičstva z hľadiska ich edukatívnej funkcie“, ktorú spracovávam na Katedre obnovy architektonického dedičstva Fakulty architektúry STU Bratislava.

    Cieľom práce je klasifikovať rôzne prístupy prezentácie pamiatok s dôrazom na ich edukačnú (výchovno-vzdelávaciu) funkciu, klasifikovať metódy, formy a prostriedky, ktoré je možné aplikovať pri obnove architektonického dedičstva pri zohľadnení Kultúrno-historických hodnôt prezentovaného objektu, resp. miesta. Práca je zameraná na prezentáciu pamiatok in situ, prípadne transfer (napr. skanzeny).
    Predmetom práce je architektonické dedičstvo, a to: archeologické pamiatky (lokality)
    architektonické pamiatky a súbory. Cieľovou skupinou práce je zvolená laická verejnosť, (starší školský vek, adolescent, pubescent, ranná dospelosť t. j. od cca. 12 – 25 rokov)

    Proces obnovy architektonického dedičstva chápem ako komplexný systém pôsobenia troch základných zložiek : interpretácia, prezentácia a popularizácia a propagácia, teda ako systém otvorený a interdisciplinárny.

    Cieľom tohto dotazníka je definovať minimálny okruh odborných profesií a ich kompetencie v procese obnovy architektonického dedičstva. Prosím Vás preto o vyplnenie nasledujúcich otázok. Vopred ďakujem za ochotu odpovedať na tieto otázky.

    Ing. arch. Martin.
    Fakulta architektúry STU
    KOAD, Ústav architektúry II
    tel.:

    /// 8. 11. 2009 – admin: s prispevku bolo odstranene priezvisko a tel. cislo

    harp odpovedal 15 years, 1 month ago 2 Členovia · 12 odpovede/odpovedí
  • 12 odpovede/odpovedí
  • harp

    Member
    10. júna 2005 at 1:29

    profesia (resp. vedná disciplína) (napr. archeológia, etnológia, …):

    počet rokov praxe v danom odbore:

    zamestnávateľ – pracovná pozícia (inštitúcia):

    1. Ako by ste charakterizovali resp. čo rozumiete pod nasledujúcimi pojmami v kontexte obnovy architektonického dedičstva (pri prebratí definície,prosím uveďte aj odkaz na zdroj)

    – interpretácia architektonického dedičstva:

    – prezentácia architektonického dedičstva:

    – popularizácia a propagácia architektonického dedičstva:

    2. Akými typmi informácii (výstupmi z výskumov) prispievate z hľadiska vášho odborného zameranie v procese obnovy architektonického dedičstva.
    (napr. historické údaje, konštrukčno-materiálové riešenie, využívanie, dejepisné, …iné.)

    3. Aké informácie sú pre návštevníkov pamiatok (laickú verejnosť) podľa Vás zaujímavé, atraktívne?

    4. Ktoré ďalšie odborné profesie pokladáte za nevyhnutné pri spolupráci v procese interpretácie a prezentácie architektonického dedičstva?

    5. Aká je podľa Vás úloha architekta v procese interpretácie a prezentácie, prípadne popularizácie a propagácie architektonického dedičstva?

    6. Aké sú podľa vás nové trendy prezentácie:
    (ak poznáte výnimočné príklady realizovaných prezentácií u nás alebo v zahraničí môžete ich uviesť) archeologických pamiatok – lokalít

    – architektonických objektov a súborov:

    7. Aká sú podľa vás prezentácie s vysokou edukačnou hodnotou
    resp. didaktické prezentácie? (ak poznáte realizované alebo prezentácie v štádiu plánovania s vysokou edukačnou hodnotou podľa Vás, uveďte príklady)

    – Ďalšie postrehy a odporúčania k téme:

  • harp

    Member
    10. júna 2005 at 1:30

    Mne osobne sa zda byt dotaznik prilis tazkopadne postaveny, hlavne pre deti, kedze vekova hranica je 12-25 rokov.

    Ako dieta spozna rozdiel medzi:
    “- interpretácia architektonického dedičstva:
    – prezentácia architektonického dedičstva:
    – popularizácia a propagácia architektonického dedičstva:”

  • Anonymous

    Member
    10. júna 2005 at 14:15

    Spoznáme to podla toho, či pri prezentácii použitá inerpretácia popularizuje propagáciu, alebo propaguje popularizáciu. Čoho? Na tom záleží ?!

  • harp

    Member
    10. júna 2005 at 16:06

    Autor by potreboval aby ste odpovedali na vsetky otazky ak je to mozne.

  • Anonymous

    Member
    11. júna 2005 at 18:46

    Kuko ty si velky. Gratulujem.
    D O T A Z N Í K, pre odbornú verejnosť participujúcu v procese obnovy architektonického dedičstva – to tu s tymi architektonickymi neodbornikmi moc slavy ani rigo neurobi Ing. arch. Martin. Skoda ze si nepredpisal ze povinne mu mame napisat celu doktorsku robotu. Inzinyrsky najprv napis co si pod tym predstavujes aby sme vedeli o com to vlastne ma byt lebo architektonicke je aspon pre mna nove dedicstvo. Mimochodom zabudol si na explikaciu architektonického dedičstva alebo staci aj bez nej? Jedine co tento klub moze zodpovedat je ake informacie su pre laickú verejnosť zaujímavé, atraktívne!!
    Autor by potreboval a aj bude potreboval.

    /// 8. 11. 2009 – admin: s prispevku bolo odstranene priezvisko

  • Anonymous

    Member
    20. júna 2005 at 18:33

    Tento dotaznik je pre odbornu verejnost, nie pre deti! Deti maju uplne maju uplne iny dotaznik. Ved je to samozrejme z uvodneho textu, ktory zrejme nikto necita.

  • Anonymous

    Member
    20. júna 2005 at 19:34

    Sám som na rozpakoch (architekt, viac ako 30 r. praxe). Dotazník neobsahuje jednoduché otázky, skôr výzvy na zložitý rozbor problému. Pokúsim sa nájsť čas aspoň na jednoduché odpovede, no dnes to nebude..
    P.S. Pre Martina: Práve v úvode sa hovorí, že dotazník je pre vek 12-25 rokov ?! Alebo aj úvodný text trpí podobnou ťažkopádnosťou, ako otázky v dotazníku….??? Škoda!

  • Anonymous

    Member
    20. júna 2005 at 19:49

    Dakujem za ochotu odpovedat. Prosim, vas dotaznik je venovany odbornej verejnosti – cieľova skupina dotaznika.

    Cieľová skupina prace je12-25 r. bola stanovena NIE PRE TENTO DOTAZNIK, ale pre vnimatela pre lahsie stanovenie vychovno-vzdelavacej ucinnosti u vnimatelov. (to vyplyva zo stability postojov a ich formovania na zaklade psychologie).

    Prosim, vas vyplnte odpovede na otazky, tie na ktore nepoznate odpoved, vyplnte neviem, alebo nerozumiem, … rad dovysvetlujem.

  • Anonymous

    Member
    20. júna 2005 at 21:58

    Dobry den Colly,
    dakujem za vas plodny prispevok do diskusie na obnova.sk k dotazniku.

    Nerozumiem, ako je mozne, ze vam termin architektonicke evokuje iba nove dedictvo? Akoby ste tymto potreli historicky vyvoj, a co znamena nove dedicstvo? Ved dedicstvo predsa nie je mozne klasifikovat ako nove a stare, ci stredne???

    Odborna verejnost urcite vie, co je architektonicke dedicstvo. (Odporucam Vam, pozrite si Dohovor o ochrane architektonickeho dedicstva Europy) To na margo “explikacie arch. dedicstva” Inak je uvedene velmi strucne v uvode, ktory ste zrejme precitali velmi letmo.

    Prosim Vas ak mate seriozny zaujem pomoct v dobrej veci, tak odpovedzte na dane otazky, nikto od vas neziada aby ste mi dokonca napisali “inzenyrsky povedane” doktorsku pracu. Tento dotaznik sluzi iba na potvrdenie alebo vyvratenie pravdivosti stanovenych hypotez.

    Inak otazka atraktivnosti pre laikov je c.3, kde kludne mozte vyjadrit svoj nazor.

    Ak nemate chut, vyjadrit svoj ODBORNY nazor, tak to radsej zabalte,
    a nehadzte polena ludom v dobrej veci.

    Pekny den vam prajem
    Ing. arch. Martin

    /// 8. 11. 2009 – admin: s prispevku bolo odstranene priezvisko

  • Anonymous

    Member
    21. júna 2005 at 8:36

    Vazeny pan inzinier,
    som rad, ze Vas moj prispevok priviedol do vytrzenia. Ked mi nabuduce budete chciet lichotit napiste mail a nekazte si rubriku.
    Nasledujucimi konstatovaniami celkom urcite zobudim diskusiu i ked som vnutorne presvedceny ze experiment nebude mat predpokladanu odozvu:

    architektura
    je sucastou kulturneho dedicstva, ziadne architektonicke dedicstvo nejestvuje,

    architektura
    je artefakt i pokial ide o krajinnu architekturu,

    architektura
    ma vynimocny emocny potencial, preto sa narodnymi symbolmi stavaju prave architektonicke diela,

    archeologická lokalita
    nemusi byt a casto nemá nic spolocne s architekturou,

    profesia architekt
    skutočne nie je nosnou a nevyhnutnou profesiou v procese interpretácie a prezentácie kultúrneho dedičstva,

    cielova skupina
    – prace, laická verejnosť, (starsí skolsky vek, adolescent, pubescent, ranna dospelost t. j. od cca. 12 – 25 rokov),
    – dotaznik, odborna verejnost,

    atraktivnost pre laikov
    laik nepotrebuje silnu a hodnotnu architekturu, laika zaujima v prvom rade “hviezdna” architektura podporovana medialnymi kampanami akehokolvek druhu plniaca stranky monografii alebo aspon bezne dostupnych medii a to bez ohladu na jej vek. Pre laika nic neznamena subtilna, hlboka, intelektualna alebo silna a koncentrovana architektura.

  • Anonymous

    Member
    28. júna 2005 at 20:57

    Po návrate z pracovnej cesty, v časovej tiesni skúšam byť v odpovediach stručný:
    V úvode sa mi žiada spomenúť, že za “architektonické dedičstvo” by sa mali považovať diela hodnotné z architektonického hľadiska, teda svojou kvalitou, výnimočnosťou, bez ohľadu na vek (teda napr. aj diela “moderny”), no nie napr. stavby, ktoré sú hodnotné alebo výnimočné tým, že sa v nich konala významná historická udalosť alebo sa narodila význačná osobnosť (rodné domy) a pod.
    Osobné údaje:
    -architekt/pamiatkár
    -33 r. praxe
    -pracovník štátnej správy
    1a) interpretácia je odborný/vedecký opis(výklad) o architektonickom diele z pera odborníka
    1b) prezentácia je využitie a sprístupnenie vlastníkom architekt.objektu/budovy, prípadne iným subjektom/osobou (múzeum, informačná služba atď.), tak za úhradu, ako aj zdarma
    1c) popularizáciu a propagáciu robí často viac ako vlastník diela/objektu napr. vydavateľstvo, agentúry, cestovný ruch a pod. v rámci knižných publikácií, prop.materiálov, vodením návštevníkov, dnes už aj web-stránkami a pod.
    2. Najčastejšie odbornými alebo informatívnymi článkami, no prispievam napr.aj do súťaže “Kult.dedičstvo v karikatúre”(B.Štiavnica)
    3. Ja uprednostňujem odborné a historické údaje/fakty, no chápem, že mnohí idú skôr po príbehoch, mýtoch, pikoškách vo vzťahu k danej architektúre/stavbe
    4. Historik, kunsthistorik, vydavateľ, fotograf, turistický sprievodca…..
    5. Jeho analýzy, výklady, interpretácie by mali byť pre architektonické dielo nosné/základné, samozrejme s dávkou objektívnej kritiky a sebakontroly pri opise vlastného diela.
    6.Mali by byť príťažlivé pre širokú verejnosť, najmä mládež, no bez zbytočného “prikrášlenia”, vylepšovania faktov, bez zbytočného pátosu, nánosu legiend, mýtov (ako napr.”Stred Európy” vedľa kostola sv.Jána na Krahuliach), strašidiel a iných “bosoriek” (zámok Bojnice). Z lepších príkladov u nás: Havránok nad Lipt.Marou, Pustý hrad pri Zvolene, dni remesiel na Červenom Kameni a pod.
    7.Kvalitný, odborne pripravený lektor, naviac s talentom vzbudiť záujem aj tých nesústredených, môže byť pre sprístupnené objekty požehnaním. Mrzutý a neochotný lektor (aj keby vyzeral/la ako Redford alebo Slenaříková) urobí viac antireklamy ako prínosu. Málo kde však to jeden človek zachráni bez kvality celého kolektívu/manažmentu napr. múzea, sprístupnenej architektonickej expozície….
    8,9, atď…..: Možno by nebolo na škodu podrobiť odbornej analýze (napr. aj v nejakej dizertačnej práci, na fakulte alebo ÚSTARCH, SAS-e) kvalitu súčasných publikácií, bedekrov, príručiek, textov najmä o už sprístupnených architektonických objektoch.
    Howgh!

  • harp

    Member
    8. novembra 2009 at 16:06

    Na dotaznik prosim uz nereflektujte a nekontaktujte autora. Vyskum bol ukonceny.

    Dakujeme

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť