aktivita › diskusia › Architektúra a stavitelstvo › Hlinený dom – Pozdišovce
-
Hlinený dom – Pozdišovce
jusuf odpovedal 12 years, 6 months ago 9 Členovia · 40 odpovede/odpovedí
-
:arrow: ak si dobre pamätám, tak drobný štrk môže mať prírodný pôvod, t.j. veľmi hrubý piesok, drobné kamienky, no “šotolina” je štrk “iba” drvený v drvičkách. Používa sa na cesty a na obaľovanie asfaltových zmesí… :wink:
-
Anonymous
Member5. marca 2007 at 16:06Co by mnelo byt pod tou kameninou? ja tam mam pisek a na tom škvaru
-
Anonymous
Member6. marca 2007 at 8:01My sme rekonštruovali hlinenú chalupu pred 6 rokmi. POdľa doporučenia stav. inž. z Moravy sme vybrali z pod podlahy všetko až po špáru základu, navozili sekaný makadam, na to vápenný hydrát s pieskom 1/1 zmiešaný nasucho na výšku 10 cm, na to drevenú podlahu. Nedoporučuje sa žiadny nasiakavý materiál, teda ani riečny piesok ani škváru, teda nič čo drží vlhkosť, ktorá sa pótom následne odparuje.Ten vápenný hydrát zmiešaný s pieskom sa spojí do takej kompaktnej škrupiny, ktorá dýcha. Okolo celého domu sme odkopali od steny 50 cm do spádu, dali makadam, na to do lôžka tehlu. Celý dom je suchý.
-
:arrow: postup od Andulky je O.K., no pozor aj na omietky stien, musia “dýchať”, inak “vytiahnu” zemnú vlhkosť od základov pekne vysoko a môžu ovplyvniť aj inak perfektne urobené podlahy :wink:
-
Anonymous
Member6. marca 2007 at 14:45Omietky na hlinenom dome majú byť výhradne vápenné bez cementu. Nemôžu sa nahadzovať priamo na hlinenú stenu, treba dať rabicové alebo králikárske pletivo, inak by sa v prípade vlhkosti mohla omietka oduť a odpadnúť. Na prichytenie pletiva na stenu sa používahú vrchnáky od piva a stovky klince.
-
Anonymous
Member6. marca 2007 at 16:43je to vhodna podlaha aj pre dom, ktorý je postavený bez izolácie základov ,z pálenej starej tehly, ktorá je do vyšky 1,5 m a potom hlinena tehla? dakujem
-
Anonymous
Member7. marca 2007 at 8:26Ano, navrhovaný postup bude určite vhodný, pretože jeho podstata spočíva v tom, že makadam alebo hrubý riečny štrk nenaberie na seba vzlínajúcu vlhkosť tak ako ňou nasiakne hlina, škvára alebo piesok. Ak by ste napr.: odizolovali podlahu, vlhkosť by začala vzlínať do stien. Postup je treba dodržať komplexne, teda aj z vonkajšej strany domu. Vnútri vybrať až po špáru základu, teda cca 80 cm. Vydezinfikovať, najprv urobiť alebo opraviť omietky a až potom navážať hrubý riečky štrk priemer 2- 3 cm alebo makadam do cca 5 cm a na to vopred namiešanú zmes vápna s pieskom, precízne vyhladiť, potom položiť podlahu, prípadne dlažbu alebo pálenú tehlu.
-
Ako by ste postupovali pri výmene drevenej dlážky v drevenici?
Je tam nejaký rozdiel oproti hlineným domom?
Dík. -
Anonymous
Member8. marca 2007 at 9:12Nie som odborník, len som popisovala doporučený postup odborníka, ktorý sa ukázal ako účinný. Osobne sa ale domnievam, že následky vlhkého podkladu pod podlahou v drevenici sú ešte horšie ako v hlinenom dome, pretože drevo napadnú drevokazné huby s väčšími deštukčnými dôsledkami. Keďže sa dá predpokladať, že drevenica je postavená na kamennom základe, osobne sa domnievam, že vrchná vrstva z doporučeného postupu ( suchá 1O cm zmes vápna s pieskom) a na nej podlaha by mala byť v miestosiach po úroveň základu a do drevenej časťi stien by nemala presahovať. Tá suchá zmes je na to, aby absorbovala aj tú zvyškovú vlhkosť, ktorá vznikne v prípadoch mimoriadne mokrého obdobia, keď je vysoká spodná voda. Záleží na konkrétnych podmienkach, či ste na kopci alebo na rovine a aká je úroveň spodnej vody. Naša chalupa je na bývalých močidlách, keď je vo vodovodnej šachte na jar 60 – 100 cm vody, pričom je chalupa suchá a nie je cítiť žiadnu potuchlinu. Do tejto šachty sme spod chalupy a z jej okolia stiahli spodnú vodu popísaným postupom do tejto vodovodnaj šachty. Pritom máme kopanú studňu 1 m od chalupy.
-
Anonymous
Member8. marca 2007 at 11:20Dík za odpoveď. Ešte som sa chcela opýtať, nebude na tej podlahe vadiť keď bude tá dlážka nalakovaná. A dlažba z glazúrou?
-
Anonymous
Member8. marca 2007 at 12:10Opätovne vychádzam z doporučenia, akú podlahu položiť na ten suchý násyp. Treba vychádzať z toho, že naspodu je kamenná vrstva, teda ak sa položí ešte aj kameninová dlažba, bude podlaha oveľa studenšia ako keď sa použije drevo. My sme použili drevenú dlážku (na perodrážku) a podľa doporučenia sme ju natreli bezfarebným náterom, neviem už názov, ale používa sa v aj v športových halách. Má byť riediteľný vodou a nie riedidlom. Podlaha je ako nová aj po šiestich rokoch, vytiera sa nasucho. Zvonku okolo domu sme použili z časti plnú tehlu a z časti ploché kamene rovno do malty na ten makadam.
-
Anonymous
Member8. marca 2007 at 15:04Tá malta okolo domu, do ktoreho sa budú dávať tie ploché kamene bude tiež z piesku a vapna?
-
Anonymous
Member9. marca 2007 at 8:26Pre Pavlu.
Suchý násyp pod podlahou má svoj konkrétny účel, zvonku okolo domu tento účel neplní, takže sa môže použiť obvyklý postup, len je vyššia spotreba. Čo sa týka Vašej otázky o položení dlažby prepáčte, ale dať v originálnej drevenici na podlahu dlažbu a ešte k tomu s glazúrou osobne považujem za scestné.Osobne by som použila drevo alebo originál starú plnú tehlu, na plocho alebo na kant, podľa kvality a zachovalosti použitej tehly. Akú podlahu použijete o tom sa treba rozhodnúť vopred, lebo treba prispôsobiť nie výšku suchého násypu ale vrstvy pod ním, aby v konečnom dôsledku nebola podlaha vyššie ako je základ drevenice. Ak sa dáva na ten suchý násyp iná podlaha ako drevená, kladie sa na sucho, veľmi presne a podľa vodováhy, nakoniec sa zaleje vodou a nechá sa 2-3 dni usušiť a vytvrdnúť. Túto etapu nedoporučujem robiť svojpomocne. -
Anonymous
Member9. marca 2007 at 15:01Ja som sa pýtala na tú skladbu malty okolo domu pretože som nevedela či tam môže ísť aj cement. A ten náš dom nie je drevenica, ale tie palené tehly do 1,5 m. Do miestnosti dám urcite dlážku, ale na chodbu a do kúpeľne radšej dlažbu.
-
Pavla skus poslat nejake fotografie. V mojom podpise najdes informacie ako pridat fotografiu.
.|
.|
.|
ˇ
Log in to reply.