aktivita › diskusia › Architektúra a stavitelstvo › Kachlova vs. liatinova pec
-
Kachlova vs. liatinova pec
meem odpovedal 13 years, 5 months ago 16 Členovia · 67 odpovede/odpovedí
-
a vlastne ak ťa to stenové vykurovanie zaujalo tak daju sa kupiť kachte teplovodné a takto čisto elegantne možeš polovicu vykonu odviesť samotiažovo do susednej miestnosti. Alebo s čerpadlom ak vykuriš aj kupelku, ja neviem ako maš steny, alebo keby si to daval do podlahy.
-
ale čo to je všetko komplikované stačí ked si kupiš alebo spravíš taký teplovodný výmenník na dymovod bud ten rura v rure alebo had alebo akakolvek podobná konštrukcia a na to napojíš atekvátny radiátor akurát s maličkým čerpadielkom. Ale apon možeš vykuriť takto aj kupelnu a predsien.
a aspon bereš teplo ktore by inak išlo do luftu. Aj ked sa tym može znižiť tah komína resp. teplota spalín a potom zase može slabšie horieť a tym menej učinne. Ledaže by…
-
vlastne celé sa to odvíja od dvoch vecí:
1. Zväčšiť odovzdávaciu plochu- ma napadlo že možeš zobrať tu tvoju dymovodovú ruru ktorá akože ide v susednej miestnosti dajme tomu pol metra alebo meter v dlžke napr. na zvyslo a privariť k nej normalne radiator a ten zamurovať v stene aby to pekne vyzeralo. Ide o to ab ybola co nejvecsia kjontaktn aplocha medzi radiatorom a dymovodom. Idealne keby si sam zvaril okolo dymovodu taky radiator žeby jako bol v strede, voda je dobre teplovodn emedium takže by sa raz dva ohriala a pekne by si si vykuroval.
2. Zväčšiť tok teplovodného média napr. vzduch okolo teploodovzdávajucej plochy – dymovod. Takže stačilo by uple obyčajny dymovod napr. v dlžke 0,5-1m či už s navareným plechom rebrami alebo tym dedkom a integruješ tam ventilator. Stačí hocijaký šmejd len aby bol na začiatku čiže ib av kontakte s vzduchom v miestnosti ktory neni horuci. A samozrejm eab ynebol osadený blizo dymovodu lebo by sa roztopil ak by bol z plastu. Taky ventilatorik ak osadiš šikovne možno by ani moc nehučal, može mať časovač aby sa po zapnutí po 3 hod vypal lebo ti vyhasne v kachliach ked pojdeš spať. Alebo tam daš tlmič hluku čo je taka rura hrubšia, dlžky je cca pol metrova a metrova podl atoho aky ma utlm. Lebo ten hluk sa ti bude širiť vzduchom aj keby si osadil ventilator kdesik inde alebo ho obložil a na to je ten tlmič dobrý. Ale časť hluku okolo ventilatora sa určite pohltí ked to obložíš zvukoakumulač materialom. -
Ale tebe by vlastne stačil ten teplovzdušný nástavec len zvečšiť jeho plochu , spraviť ho estetickejší a možno donho integrovať akumulačný materiál.
Napr. zobereš ruru dymovodu rovnobežne k stene privariš ocelove platne ako také rebrá a k poslednej platne privarenej k povrchu rury primuruješ šamotové tehly priečku. akurat vymurovať už od podlahy aby to bolo estetické. mal by si taky vykurovaci obdlžnik. režne murivo zo šamotu je pekne a robí akumuláciu. navyše rebrá ti zabezpečia že teplo pojde hned a šamot že aj neskor. Rebra by neboli škarede lebo z boku by si iba videl linyk a boli by zarezané do roviny, čiže ako obdlžnik by tvoril cele teleso. Ale stale to neni ono chcelo by to zvečšiť kontaktnu plochu so splainami aby to neišlo iba cez zvary, resp. dotyk plochy plechov. Takže by som spravil to že by som zobral joklovinu alebo rurovinu a nejako by som to pozvaral aby som vytvoril viacero rebier cez ktoré by priamo prechádzali spaliny. Takto by boli všetky plochy ocele hneď žeravé. A tiež by som to obmuroval ale iba predne čelo. A zo zadu resp. zo spodu by prudil teplovzdušne teplo hned po zakureni. Bol by to taky spalinový radiátor. Tu máš otvorené možnosti designu aby to mohlo vyzerať aj ako umelecké dielo. Možno by stačilo prejsť sa po šrotovisku a hned by ťa niečo napadlo. -
A dalo by sa to vyratať aký by mal výkon. Ak by si skonštruuval niečo také že by si mal takú plechovú krabicu napr. š.80cm, vyška 1,5m, hr,8cm a v spodnej časti napojiš dymovod. Tak podl ateploty a plochy vypočítame výkon.
A ak by si sa rozhodol pre ventilator zišiel by sa ti regulator otačok. čim večší ventil a menej otáčok tym tichší, ale asi zavisí aj od konštrukcie. A taký material zvukovo pohlcujúci to by sa tiež dalo zaimprovizovať ako si pomocť.
-
Anonymous
Member7. septembra 2008 at 15:39Citam to tu a chcel by som nieco dodat:
pri kazdom vykurovani je dolezite uvedomit si tepelne straty a podla toho navrhnut pec a prislusenstvo. Uvediem konkretny priklad z poznamok. Dom o rozmeroch 6,6 x 7,4 x 3 m, teda 146,52 m3. Teplotne straty cca:
– obvodove mury – 848 Kcal/hod
– dlazka – 171 Kcal/hod
– povala – 234 Kcal/hod
– okno – 170 Kcal/hod
Spolu – 1423 Kcal/hod
Na takyto priestor treba mat vykurovacie teleso s vyhrevnostou od 1500 do 1760 Kcal/hod. Na taku nemusis natrafit ani ju mat ale daju sa naplanovat a postavit. Ked nie jedna tak dve. S obmurovkou pece v stene nie su problemy. Dokonca som videl pec ktorou sa kurilo do troch miestnosti. Uvahy s pouzitim ventilatoru su mi akosi proti srsti. Mamradsej fyziku.
Aby sa dalo uvazovat treba podorys, vysku miestnosti, hrubku a material stien, rozmiestnenie, dlzka a priemer dymovodov, druh paliva. -
Harp, mas to vyriesene? Je sice o rok neskor, ale ak to je stale aktualne, mozem ti odovzdat moje skusenosti. Postavil som pec s vymenikom tepla, bez el ventilatorov /tiez nie som ich priatelom ako aj Janko/ a vykurim s nou asi 220m2 bez problemu v zime – v podstate ani nestartujeme plyn kotol.
-
Mam to vyriesene. Pouzil som nakoniec liatinovu pec koli kratkosti casu. Jednudocha instalacia. Nemame s nou problem, vykuri cely priestor. Je vsak logicke ze jednu cast omnoho vydatnejsie.
Rad si vsak precitam tvoje skusenosti.
-
Nieco som uz popisal na susednych forach o kureni, takze asi to zacina byt gulas. Pec je kombinacia liatinovej vlozky, vymenniku tepla/horuci dym – vzduch/, kt som si navrhol. Cela pec je omurovana keramikou, aby bola schopna naakumulovat teplo a aj po vyhasnuti sálatˇ /napr v noci dohori drevo a rano termostat nezapne plyn kotol, lebo pec stale uvolnuje teplo. O teplote na povrchu vymenniku uz som pisal. Je to fantasticke. Je tam cely system oplachu vzduchu, aby sa dosiahla co najvyssia ucinnost a mojou podmienkou bolo, aby to fungovalo bez elektriny a ventilatorov. Viackrat sa uz potvrdila prezieravost, ked v zime bola vypnuta elektrina /aaaa dojde aj na tie ukrajinske plynove ventily…./ Zhrnutie: som skutocne stastny, ze som si postavil tuto pec sam /nemal som vtedy vela casu/a nemusel som niekoho ponad plece presvedcovat a mudrovat, ze to ma postavit inak. Pocas vystavby sa ukazovali nove moznosti a detaily, kt som rovno zakomponoval do a vyplatilo sa. Pec bola logickym technickym vyvrcholenim vsetkych predchadzajucich skusenosti so stavbami peci, kachli a sporakov. Jedine co som nespravil je privod primarneho vzduchu na spalovanie z vonku. Vtedy este neboli vlozky s touto moznostou, ale uz som aj to mal v hlave, ako to vyriesit, ale nedostatok casu… a stratil by som zaruku na liatin vlozku.
-
ked to tu všetko tak citam, co sa da spravit, tak mam hrozne vycitky a najradsej by som sa nakopal. ja som si dal postavit klasicku pec (alebo ako to spravne nazvat) obmurovanú krbovu vlozku, na poval mi dali ventilator, aby som teply vzduch dostal aj do zadnych izieb, ktore sú od zdroja tepla cca 15m.
ale tiez bolo malo casu, o tejto stranke som nevedel a chcel som to mat pred zimou, aby som tam mohol aspon ako tak kurit. tuto zimu to vyskusam poriadne a som zvedavy ako mi to vykuri.
ale do kuchyne by som si chcel uz postavit keramicky sporak sam.
Doky, nie si niekde pri Myjave alebo v BA, aby som mohol nejako zuzitkovat tvoje schopnosti a rady konkrernejsie :wink: :?: -
Skoda, minuly tyzden som bol na Starej Turej. Nevadi, som pri Blave, kludne sa mozeme stretnut.Nebud nestatstny z prvej pece, to je skoda si odburavat energiu s narekom, radsej sa zameraj na druhu pec. Mozno prva pojde dobre, mozno bude treba len male vyladenie.
-
Tu sú seriózne informácie na stavbu akumulačnej pece na drevo:
-
Prave som dokoncil vyvoj a vyrobu vymenniku tepla nad kachle, resp krb vlozku a som velmi spokojny: Meranie povrch teploty na zaciatku vymenniku: 210C a na konci – koleno vstupu do kominu: 54C. Je to ako keby som mal dvojo kachli, ale kuril len v jednych…. Tah je vyborny, regulovany a konecne kachle prestali “divo” horiet. Vymennik dava okamzite teplo a kachle so samotovou vymurovkou zotvacnost.
-
Dobrá práca Doky, ti Ti gratulujem, vždy sa mi zdalo, že teplo ktoré odchádza hore komínom je zbytočný luxus, ktoré by sa dalo ešte využiť.
Ako mám rozumieť tejto Tvojej vete : Tah je vyborny, regulovany a konecne kachle prestali “divo” horiet.
Niečo mi je jasné niečo nie. -
Dakujem Vlcik. Tah, pretoze to mam na kachliach, kt nemaju klapku, bol velmi spontanny na moj vkus. Teraz, tym ze som dal aj do vymenniku klapku, regulujem rychlost a mnozstvo odvodu spalin a teraz to ma taky spomaleny pohyb, ale nie nebezpecne pomaly. Cize presne to, co som si predstavoval. Tiez vlastne mi to setri palivo spomalenim rychlosti.
Toto nie je moj prvy vymennik, ale myslim, ze tento je najlepsi. Rozmyslam, ze by som to zacal vyrabat.
Log in to reply.