aktivita diskusia Múzeá a Galérie Konštruktívna diskusia

Tagged: 

  • pavolr

    Member
    31. marca 2011 at 13:28

    Išlo v spomenutom prípade o kurátorov toho istého múzea, alebo dvoch rôzných?

     

    Viem si síce takú situáciu predstaviť, ale z praktického hľadiska ma to prekvapilo, lebo prinajmenšom u nás v nitrianskom kraji je spolupráca dobrá, dokonca našej poslednej výstave došlo myslím aj k dočasnej “kanibalizácii” inéj, tematicky podobnej výstavy ;) Ergo, mám zatiaľ iba pozitívne skúsenosti. Mimo to sú teraz spustené v rámci Múzei tretej generácie kurátostké štúdiá a mnohé podobné semináre, ktoré umožnia vytvoriť si nové pracovné kontakty aj v  múzeách, ktoré sú viac od ruky.

  • zuzana

    Member
    3. apríla 2011 at 14:28

    Tak…mesiac v mojej múzejnej alma mater uplynul a entuziazmus odišiel už v prvom týždni. Keď som si po mesiaci otvorila posledné mesačné vyhodnotenie (z roku 2009), udrela mi do očí veta: úsporné opatrenia v čase krízy. Prešli dva roky a sme v kríze ešte väčšej. Vtedy nebolo na činnosť a prevádzku, dnes sa bojuje o výplaty a stravné lístky. Sme neplatičmi a hrozia nám odpojením od elektriny, plynu, telefónov. Je to možné? A to som si myslela, že horšie ako keď som odchádzala už nemôže byť. 

    Trošku praktických príkladov našej múzejnej biedy:

    1. ESEZ 4G
      1. V práci som vyše mesiaca, ale stále nemám prístup do ESEZ 4G…moje konto odblokujú, až keď absolvujem školenie v BA. OK. 5. apríla bol termín. Zrušil sa a ďalší neurčili. Vraj v máji, možno neskôr. Podpísané podčiarknuté, nikoho netrápi, že kurátor dva, tri mesiace, možno i polroka nespracúva svoj fond. Teda defacto ide o odbornú činnosť, bez ktorej sa zaobídeme. Naozaj si neviem predstaviť firmu, ktorá zamestná odborníka a na mesiace mu nesprístupní informačný systém, ktorý je základnou databankou jeho práce.  
    2. M3G
      1. Ďalšia potešujúca správa, kurátorské štúdia už budú pokračovať len vyššími stupňami, kurz už pravdepodobne opäť nezačne. Mám smolu.
    3. ROZPOČET
      1. Tento rok nás náš zriaďovateľ potešil rozpočtom o viac ako 60% nižším ako v roku predchádzajúcom…takže stop konferenciám, školeniam, proste všetkým aktivitám okrem tých, ktoré sú riešené cez projekty. Jeden vysokopostavený z ministerstva nám poradil ako si pomôcť: však máte veľa nehnuteľností, niečo predajte! Ale potom ho poučili, že NKP sa ťažko predávajú.
    1. SYSTÉM RIADENIA
      1. A náš milý pán riaditeľ sanuje situáciu svojsky…O všetkom bude rozhodovať iba on. Myslím, že to úžasne spružní chod. A to práve absolvoval školenie M3G pre riaditeľov – manažérov. Tfuj, takto podľa nich vyzerá manažérsky systém riadienia? Možno za absolutizmu, ale dnes?

    Mám pocit, že žijem v nejakom schizoidnom svete. Vo svete verbálnych deklarácií, búchania sa do hrude, projektov ako M3G a vo svete opadaných fasád, plesnivejúcich zbierok, socialistických expozícií a výstav a chudobných múzejníkov.

  • pavolr

    Member
    4. apríla 2011 at 17:01

    Stravné listky a faktúry sú témou aj u nás (platy v ohrození nie sú, keďže pod životné minimum zákon nepustí ;) :D). Normálne sa nám síce hospodári dobre, ale teraz nás rafol jeden projekt.

     

    Každopádne nie o tomto by som chcel teraz hovoriť. Rieším takú dilemu:

    Dal som nášmu konzervátorovi na vyčistenie žandárske klobúky a tieto majú pod vnútornou obrubou prúžky z dobových novýn. Tieto sa počas čistenia vyberú a bude možnoť pokúsiť sa zistiť o aké noviny a z akého obdobia ibe. Otázkou je, či po vyčistení, umiestniť naspäť pod obrubu “pôvodný” material, alebo ho nahradiť iným. Starý by sa potom založil.

  • sasha

    Member
    14. apríla 2011 at 14:50

    Tak som si uchmatol hŕstku času z toho kolotoča a vraciam sa s kopcom predsavzatí.

    PavoIR, tá kurátorka bola z nášho múzea, s kolegami z iných múzeí sa mi to nikdy nestalo.

    Zuzana, k tomu opisu situácie vo vašom múzeu niet čo dodať. Teda neviem čo, snáď len to, že múzeá boli doteraz na hojdačke – raz hore… lepšie, raz dole… horšie a teraz sa hojdačka zastavila… DOLE. Škoda, že v tomto prípade, pravdepodobne, nemôžem nadávať na štát = MK SR. Pokiaľ by si sedela v štátnom múzeu napísal by som ti esejku o tom ako sa dá prešustrovať v jedinom štátnom múzeu 30 miliónov korúna a ako ďalších 20 miliónov na prešustrovanie čaká. Nechcem aby si ani približne špecifikovala pôsobisko (!) bolo by to nezdravé pre oči.

    Ešte raz k PavloviR. Z muzeologického hľadiska nahradenie novinovej vypchávky znamená informačnú stratu a pokiaľ to nebude riadne zaznačené, tvoj nasledovník sa môže domnievať, že ide o sekundárnu úpravu. Ja osobne by som trval na návrate “pôvodného” materiálu na pôvodné miesto, pretože keď ho založíš, ako keby si ho vyhodil. Zistiť z akých novín je vypchávka môže, v najlepšom prípade, upresniť datovanie obdobia, v ktorom sa prilba používala alebo ešte používala.

  • sasha

    Member
    18. júna 2011 at 12:27

    Pred niekoľkými dňami sa zišlo šesť obyčajných ľudí v dobe keď šiel v televízii film “Noc v múzeu”. Päť z nich úplne spontánne vyhlásilo, že “TO je múzeum a nie tie naše”. Tak sa vás, múzejníci, pýtam čo si o prezentácii takéhoto typu myslíte. Aby ste boli v obraze, aj keď ste nevideli film, niekoľko ukážok.

  • tatar

    Member
    22. júna 2011 at 1:25

    Som len laik, odpoviem ako laik, vidím tam rozdiel ako divá sviňa.

  • harp

    Member
    22. júna 2011 at 12:11

    Myslim si ze aj toto je muzeum. Ide vsak najma o formu prezentacie. Tato je jednoduchsia a zaujimavejsia. Ja osobne mam rad dioramaty/dioramy.

  • pavolr

    Member
    22. júna 2011 at 12:20

    Než začneme porovnávať, treba si položiť otázku, koľko máme na Slovensku múzeí s priestormi ako Aupark ;) a hlavne koľko zámožných ľudí ochotných investovať do kultúry (nezištne, samozrejme). Lebo tie rozdiely v prevedení vyplývajú aj z rozdielov systémových.

  • pavolr

    Member
    22. júna 2011 at 12:30

    Hoj, harp, v novozámockom múzeu je hneď na začiatku archeologickej expozície dioráma trocha podobná tej hornej ulanbatorskej :) Pozadie je nefalšovaný Burian. 

  • zuzana

    Member
    23. júna 2011 at 6:24

    Stretla som sa s rôznymi názormi na takéto inštalácie…na niektorých pôsobia vyrušujúco – príliš veľa podnetov,  ktoré odvádzajú pozornosť od zbierok, keďže je takých pár jedincov, čo chodí do múzea práve kvôli nim. Ostatní však (drvivá väčšina) chodia za zážitkom. A to im naše vitrínové výstavy neposkytnú. Tie možno (záleží od kvality samozrejme) potešia fajnšmekra, ktorého poteší aj stará minca položená na zaprášenom stole :-) , ale ak očakávame davy, tak toto je asi jediná cesta. U nás asi len v BA (a KE) sa robia podobné typy výstav a viem, že na ne prídu cez víkend aj také rodiny, čo v živote, okrem povinných školských výletov, do múzea nevkročili… Toť moja odpoveď – myslím, že jasná.

    Odpoveď na otázku prečo u nás akosi nerobíme takéto výstavy je ľahká, nemyslím, že sme neschopní takto riešiť výstavu…ale určite nie sám kurátor s konzervátorom a údržbárom…a určite nie za 300 euro, ani nie za 5000. To sú miliónové projekty…Kde na ne ale vziať? U nás ani na expozície nemáme miliónové rozpočty. Takže nech si hovorí kto chce – čo chce, bez peňazí a tvorivých ľudí, ktorých treba tiež zaplatiť, môžeme na takéto výstavy ZABUDNÚŤ…

  • sasha

    Member
    23. júna 2011 at 12:57

    Úplne súhlasím. Slovensko so svojimi múzeami v nemúzejných budovách (knižnice a archívy na tom nie sú lepšie) nemá primerané priestorové možnosti i keď prezentácia solitérnych makiet a modelov, najmä architektúry, nie je ničím výnimočným. Ale… pokiaľ navštívite stránku Múzea mesta Bratislavy možno si ani nevšimnete v záhlaví mosadznú maketu starého mesta, ktorá je unikátom nielen v slovenskom rozmere. Ďalšie informácie – 0 bodov.

    http://www.muzeum.bratislava.sk/

    V Prahe majú na Petříně Zrcadlové bludiště, ktoré končí diorámou znázorňujúcou pamätnú scénu z konca tridsaťročnej vojny keď Prahu dobývali Švédi. Pozadie namaľovali Karela a Adolf Liebscher, ale inak nič moc – kanón, tri prilby, tri halapartne, nejaké šutre a trámy.  Pozná ju celý svet.

    http://www.petrinska-rozhledna.cz/zrcadlove-bludiste.php

    Pokiaľ bude pre neziskové múzeá prioritou podpora cestovného ruchu, s klasickou prezentáciou zaprášených “pamiatok nevyčísliteľnej hodnoty” asi nevystačia. Keď majú zarábať budú musieť investovať, teda, lepšie povedané, ich zriaďovatelia budú musieť uvoľniť peniaze. Na múzejníkoch je aby našli regionálne (!) témy a spracovali projekty aj s analýzou návratnosti

    Ostáva otázka či naše múzeá disponujú chuťou a potrebným potenciálom.

  • zuzana

    Member
    23. júna 2011 at 13:59

    Nuž Sasha, ale vieš ako je to s tymi projektami. Tot tento rok nám padla výstava, lebo projekt neprešiel. Tak skúsime ten ďalší a ďalší a ďalší? Podľa mňa  to nie je systematický prístup, nehovoriac, že aj témy treba napasovať a teda, že sa nerobia také, ktoré by možno bolo viac treba, ale sa recyklujú témy s nálepkou výnimočný, jedinečný, raritný… . 

    A múzejníkov určite bude tiež treba naučiť ako robiť takéto výstavy, ako vôbec nájsť a manažovať prípravný tím. Nik učený z neba nespadol a preto netreba čakať, že lusknutím prsta všetci budeme hneď “trendy”. Ale nevidím to ako otázku dňa. Tou stále neotrasiteľne zostáva aj na začiatku 21. storočia plesnivenie zbierkových predmetov a katastrofálny stav pamiatok po poslednej vlne racionalizačným opatrení…Na ďalšiu sa teším na jeseň, keď sa prestanú sypať peniažky od sezónnych návštevníkov :-(

  • pipo

    Member
    23. júna 2011 at 17:35

    Zdravim všetkych a mam jednu poznamku. zuzana pise o vystave ale ja si myslim, ze to je z hladiska turistickej navstevnosti malo, ze by to malo byt nieco nadcasove. Slovom atrakcia s mocnou propagaciou a medializaciou. Ako priklad mi napadaju betlehemy, ktore je mozne vidiet iba par dni v roku a maju velku navstevnost. Betlehem, ktory je mozne vidiet cely rok je Slovensky Betlehem v Rajeckej Lesnej. Aku ma propagaciu a navstevnost neviem ale vyguglil som ho na prvykrat. Tym nechcem povedat, ze kazde muzeum musi mat betlehem ale v kazdom regione sa urcite najde nejaka tema, z ktorej by sa dala urobit atrakcia.
     

  • sasha

    Member
    4. októbra 2011 at 8:47

    Aj keď vonku zúri babie leto, predpokladám, že ste sa už všetci vrátili z dovoleniek celí a zdraví. Ja som si tiež užíval typicky slovenské letné radovánky, ale čo sa naplánovalo sme vykonali a prijemne unavený sa vraciam s aktuálnymi témami a s vierou, že občas na Obnovu zavítate.

    Najčerstvejšia je o “modrých” múzejných pondelkoch, aj keď si myslím, že redaktor TN vôbec nevie čo to “modrý pondelok” je. Čo vy na možné zrušenie tohto “socialistického prežitku”?

    Tiež by som sa rád vrátil k zuzaninmu príspevku (133). Naši, vaši zriaďovatelia ani múzejné menežmenty nechcú, nemôžu alebo nemajú zdroje na realizáciu múzejných výstavných projektov? Sme, ste ochotní obetovať čas, nápad, invenciu a možno aj trochu manuálnej práce? Nestálo by za zváženie vytvoriť overgroundovú platformu a pokúsiť sa zrealizovať nejaký výstavný projekt?

  • sasha

    Member
    4. októbra 2011 at 8:47

    Aj keď vonku zúri babie leto, predpokladám, že ste sa už všetci vrátili z dovoleniek celí a zdraví. Ja som si tiež užíval typicky slovenské letné radovánky, ale čo sa naplánovalo sme vykonali a prijemne unavený sa vraciam s aktuálnymi témami a s vierou, že občas na Obnovu zavítate.

    Najčerstvejšia je o “modrých” múzejných pondelkoch, aj keď si myslím, že redaktor TN vôbec nevie čo to “modrý pondelok” je. Čo vy na možné zrušenie tohto “socialistického prežitku”?

    Tiež by som sa rád vrátil k zuzaninmu príspevku (133). Naši, vaši zriaďovatelia ani múzejné menežmenty nechcú, nemôžu alebo nemajú zdroje na realizáciu múzejných výstavných projektov? Sme, ste ochotní obetovať čas, nápad, invenciu a možno aj trochu manuálnej práce? Nestálo by za zváženie vytvoriť overgroundovú platformu a pokúsiť sa zrealizovať nejaký výstavný projekt?

Page 9 of 10

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť