aktivita › diskusia › Architektúra a stavitelstvo › maximálne odhlučnenie
-
maximálne odhlučnenie
Posted by admin_obnova on 17. novembra 2004 at 8:41Potreboval by som poradiť, ako odhlučniť podkrovie rodinného domu. Ide o to, že celé podkrovie bude využité na internetovú kaviareň + biliard klub, no plánujeme tam i v menšom robiť disko-párty…. Hluk bude presahovať niečo cez 100 dB a tak sa zaujímam o čo najlepší zvukotesný materiál a čo najrozumenejšie vyhotovenie strechy. celá strecha i podlaha ( vlastne strop prízemia domu) bude vyhotovený nanovo. Ako najlepší materiál sa mi javí minerálna vlna (rockwool, nobasil…), no chcel by som orientačne vedieť, aké hrúbky treba použiť, aby som dosiahol to, že susedný dom vzdialený 10m nebude pociťovať tento hluk a taktiež v spodnej časti domu by sa dalo pohybovať v minimálnom ruchu, najlepšie v žiadnom. Všetko za predpokladu, že v podkroví nebudú žiadné okná….
Robím predbežný rozpočet, preto by som chcel vedieť konkrétne materiály a ich hrúbky pre steny, strop i podlahu + materiál pre stenu a jej hrúbku (Yporex,…) + predpokladaný vonkajší hluk.
stačí mi to stručne, podrobnosti k materiálom si vyhľadám
ďakujem
harp odpovedal 15 years, 8 months ago 2 Členovia · 8 odpovede/odpovedí -
8 odpovede/odpovedí
-
Anonymous
Member18. novembra 2004 at 20:20Zaujimava otazka
Tato vec sa da priblizne teoreticky spocitat
Takze klasicka skladba strechy 16 cm izolacie nobasil medzi krokvami
pod krokvy 8 cm izolacneho zvukotesneho materialu (pre vypocet som pouzil rotaflex – da sa pouzit aj iny material ale vo vacsom mnozstve ak chceme dosiahnut dobrych vlastnosti
dalej klasicka konstrukcia krovu ako vzduchova odvetravana medzera a bednenie a krytina
nepriezvucnost takejto konstrukcie je vypoctovo 54 dB co je podotykam vypoctova hodnota trosku vzdialena od skutocnosti. vzdy zalezi od kvality prevedenia.
100 dB hluk do vo vzdialenost 10 m ma hladinu cca 75 dB – bez prekazky v sireni…
Takze ciste teoreticky ked to zoberiem ako prostu matematiku v spravnom vypocte sa to tak neda uvazovat zostava nam vo zdialenosti 10 m plus minus 35 db
Ked zoberiem v uvahu ze prechadzajuce auto po ulici ma intezitu hluku na urovni asi 50 db tak sme relativne v kludnej hodnote… Tie vypocty povazujte za cisto orientacne presne vypocty su podstatne casovo narocnejsie…
Inac Orsil material myslim ze s oznacenim N su celkom dobre do podlahy. Tam uz je to trosku narocnejsie na vypocet pretoze treba uvazovat krocajovu nepriezvucnost – vlastne to ako pocut vase dupoanie o poschodie vyssie nielen vasu muziku ludovo povedane na plne gule…
YPOREX material? mate na mysli YTONG alebo PORFIX alebo jednoducho porobeton? steny maju vazenu nepriezvucnost na urovni priblizne 40 db bez dodatocnych opatreni… -
prislo e-mailom
Ďakujem za odpoveď. Veľmi mi to pomôže.
S pozdravom Juraj Hajko.
-
Anonymous
Member21. novembra 2004 at 6:49mám vyskúšaný recept na odhlučnenie podlahy-
– najskôr rozprestrieme foliu a vysypeme celú miestnosť jemným štrkom cca 5-7cm (používa sa na posyp ciest (
– na štrk uložíme tvrdený nobasil o hrúbke 3cm
-tento systém je veľmi účinný ak je strop prízemia z dreva -
Anonymous
Member21. novembra 2004 at 7:26Zaujimavy nazor/postup
nedokazem objektivne posudit ucinnost tohotu systemu, fungovat by to snad mohlo. No neviem ci prave toto je najvhodnejsi sposob odhlucnenia stavajucej budovy. Pri predpoklade ze ide o obycajny bezny objekt – predstavme si situaciu ked na strop dame 6 cm strku (netvrdim ze je to zly napad) ale pri hmotnosti strku cca 1500 kg/m3 je hmotnost jedneho stvorcoveho metra 90 kg a to sme pri nizsej hranici zatazenia… Nie som si isty ci pritazit strop v miestnosti 8×5 metrov o 3,6 tony! by starsi strop zvladol to by bolo treba spravit doklady priezkum konstrukcie a posudit vec statickym vypoctom…
Aj tak by som mal strach tam vobec tancovat :)
Tomboy -
Anonymous
Member21. novembra 2004 at 9:03V mojom prípade nie je dobrý nápad robiť podlahu zo štrku. Ide o prestavbu starého rodinného domu bez základov, ktoré sa dodatočne dorábajú podkopávaním, a tak sa snažím šetriť na hmotnosti. Ak vezmem do úvahy že podkrovie bude využité na disko, hmotnosť ľudí pri priemere 70kg na človeka a kapacite napr 100 ľudí je 7 ton. A 3,5 tony štrku je dosť. Taktiež z tohto dôvodu uvažujem o šindloch, alebo o oplechovaní strechy. Škridla má veľké zaťaženie. Radšej som ochotný urobiť podlahu dvojmo (dve vrstvy rotaflexu oddelené drevom…). Bolo by možné urobiť strop drevený, navrch položiť hrubý rotaflex (rockwool, nobasil…) nato opäť drevo, nato rotaflexové dosky (proti kročajovému hluku) a na ne priamo osadiť podlahové kúrenie s jemnou betónovou vrstvou ? Opäť chcem ušetriť na hmotnosti , ale aj na spôsobe prevedenia, pretože prístup nedovoluje priviesť ťažkú techniku a všetko je nutné robiť ručne (betón v miešačke…). Mal by som tým ešte možnosť dodatočne prízemie odhlučniť v priestore medzi trámami. Ale ak je nutné podlahu pre veľké zaťaženie ľudmi zabetónovať, radšej urobím hrubú vrstvu betónu. Pri využití dreva by mi nevadilo ani použiť veľké trámy (napr 30×30) a aj hustejšie pri sebe. Ale tu by ma potom zaujímalo, ako drevo ošetriť proti črvotočom, … Ešte chcem spomenúť, že v prízemí sú postavené 60cm hrubé steny a najdlhšia voľná časť trámov od steny k stene bude dlhá iba 4 metre, miestami iba 1-2 metre.
-
Anonymous
Member13. decembra 2004 at 6:10ospravedlnujem sa ze sa dostavam k odpovedi az tak neskoro ale akosi nebolo casu.
oplechovanie strechy – ano dobry napad ale osobne preferujem pozinkovane plechy potiahnute plastom napriklad zancky Lindab maju aj velmi peknu povrchovu upravu. Neviem preco alebo kde ste prisli k takej skladbe podhlady (rotaflex, drevo, rotaflex)
ked tak doporucujem na tramy dreveny zaklop, hodit na to jednu alebo dve vrstvy rotalfexu, potom separacnu foliu a na to polozit drziaky podlahovky teda podla systemu ulozene v betonu alebo nie, to konkretne podla systemu.
separacnu foliu nezabudnite – kedby ste izolaciu zaliali betonom aj keby bola neviem aka super nieco z toho betonu sa dostane aj do nej a to potom negativne znizuje jej schopnosti / vlastnosti.
takto myslim ustrite aj na hmotnosti aj na pracnosti – cim menej betonu tym lepsie. Ci uz kvoli hmotnosti ale aj vlhkemu procesu ktory takto do stavby dostavame a vyparovanie vlhkosti tiez neni otazka tyzdna ci dvoch.
tramy 30×30 su tramy skutocne dost masivne najme ked si predstavim ze by boli vo vzdialenostiach 1-2m na dlzku ulozenia nejakych 4 metre. To je uz je slusna unosnost. Odhadom by som sa nebal horeuvedenj skladby ktora neni az tak tazka a tiez uzitneho zatazenia v miestnosti nad tym. Samozrejme by to chcelo trosku prepocitat ale tazko varit z vody ked vieme len casti…
ostrovanie dreva je samostatna diskusia na serveri obnova.sk doporucujem si ju precitat
zdravi Tomboy -
Čo s nadmerným hlukom?
18.01.2006 – Môj bytČo s nadmerným hlukom?
Akustická pohoda tvorí súčasť komfortného bývania, a keď pocítime jej nedostatok, nepríjemne sa to odráža v našom každodennom živote. Predstava nadmerného hluku, ktorý preniká do útočiska nášho domova, je desivá.Bohužiaľ, pre niektorých z nás nie je predstavou, ale realitou. Akustická pohoda tvorí súčasť komfortného bývania, a keď pocítime jej nedostatok, nepríjemne sa to odráža v našom každodennom živote. Predstava nadmerného hluku, ktorý preniká do útočiska nášho domova, je desivá. Bohužiaľ, pre niektorých z nás nie je predstavou, ale realitou. Odstrániť príčinu hluku úplne je niekedy nereálne, ale vždy existuje riešenie, ako nepríjemnú zvukovú hladinu znížiť.
Záleží na type obytnej stavby, na jej konštrukcii a samozrejme na zdroji hluku. Ten môže prichádzať z interiéru alebo z exteriéru stavby. Zdrojom hluku býva frekventovaná križovatka alebo cesta, hluční susedia, technické zariadenia, či vášniví hudobníci… Pokiaľ sa však rozhodneme proti hluku brániť, mali by sme začať s nameraním rušivej zvukovej hladiny. Na to je potrebné nájsť firmu, ktorá poskytuje tieto služby. Tieto firmy sa zaoberajú nielen meraním, ale i posudzovaním zvukovo izolačných parametrov stavebných konštrukcií a návrhom protizvukových úprav s projektovou dokumentáciou a realizáciou. Hluk od susedovBývanie v paneláku prináša skúsenosti, s ktorými sa obyvatelia rodinného domu stretávajú len zriedka. Nemusí nás rušiť hluk len od vedľa bývajúceho suseda, ale i od suseda, ktorý býva nad nami či pod nami.
Zdrojom hluku bývajú i dvere od výťahu a jeho hlasná prevádzka, dupot po schodoch alebo zvuky šíriace sa zo starých bytových jadier s nízkou zvukovou izoláciou. Čo sa dá robiť?Hluk zo spoločných priestorov sa dá čiastočne riešiť výmenou vstupných bytových dverí. Akustické dvere sú schopné pohltiť o sto percent viac decibelov ako obyčajné drevené dvere. Hlučná prevádzka výťahu sa jednoducho vyrieši jeho opravou či výmenou.Najčastejšie hluk vychádza zo starého bytového jadra. Určite to poznáte: viete, kedy sused používa WC, napúšťa vodu do vane alebo treskne s dverami. Výmenou starého umakartového jadra za nové, murované či sadrokartónové so zvukovou izoláciou, môžeme hluk čiastočne eliminovať. Keď si dáme záležať i na podlahách, účinok bude vyšší. PodlahySúčasné stavebné materiály sú už navrhované s ohľadom na zvukovú nepriepustnosť.
Príkladom sú keramické stropy, ktoré okrem iných dôležitých požiadaviek spĺňajú i akustické. Komplikácie však prináša dodatočná montáž zvukovej izolácie. Pri rekonštrukcii a obnove bytu či domu máme možnosť zachrániť situáciu riešením podlahy. Keď sa rozhodneme pre dlažbu do kúpeľne, chodby alebo kuchyne v paneláku, nemala by sa položiť len na betónovú plochu panelu. Veľmi dôležitým krokom k akustickej pohode je ukladanie podlahy so zvukovou izoláciou. Z hľadiska akustických vlastností stavebných konštrukcií sa rozlišuje vzduchová izolácia, teda odolnosť konštrukcie proti prenosu hluku, a kroková nepriepustnosť, čo je schopnosť konštrukcie v zoslabenej miere prenášať a vyžarovať krokový hluk svojim druhým povrchom do chráneného priestoru. Príkladom je nosná konštrukcia podlahy zo železobetónu, ktorej hodnota vzduchovej izolácie vyhovuje, pretože jej konštrukcia má veľkú plošnú hmotnosť.
Ak nie je v podlahe zvuková izolácia, nebude vyhovujúca kroková izolácia. Odporúčaným riešením je plávajúca podlaha, ktorá zvyšuje krokovú izoláciu stropu. V jej skladbe sa nachádza pružná podložka, ktorá zaisťuje akustickú účinnosť podlahy. Účinnosť je tým vyššia, čím vyššia je pružnosť podložky a nižšia jej dynamická tuhosť. Na tento účel sa používa napríklad kamenná vlna. Významná je i roznášacia vrstva, ktorá rozkladá bodové zaťaženie do podlahy. Čím je väčšia jej plošná hmotnosť, tým väčšiu akustickú účinnosť dosahuje. Plávajúce podlahy sa delia na ťažké a ľahké. Rozdiel medzi nimi je práve roznášacia vrstva. U ťažkých podláh sa zhotovuje z betónovej alebo asfaltovej vrstvy s výstužou a je približne 40 cm hrubá. U ľahkých podláh sa používajú drevotrieskové, sadrokartónové alebo cementovlaknité dosky. StenyPri riešení nadmerného hluku v bytoch musíme mať na pamäti, že sa zvuk šíri konštrukciou.
Keď odizolujeme jednu plochu od zdroja hluku, jeho šírenie sa neukončí, ale bude pokračovať v zníženej miere po vedľajšej konštrukcii. Pokiaľ máme spoločnú stenu s hlučným susedom, často pristupujeme k montáži dodatočnej izolácie deliacej konštrukciu. Zvuková izolácia sa vkladá do ľahkej konštrukcie z kovových profilov a lícová strana sa prekryje sadrokartónovými doskami. Montáž je rýchla a jednoduchá, ale musíme dbať na úplné vyplnenie dutín. Priestor zmenšíme o 12,5 cm a zvuková hladina sa zníži asi o 15 dB. Iný prípad je, keď si v byte vyčleníme priestor pre nácvik spevu alebo hry na hudobnom nástroji a zdrojom hluku sme my. Trh ponúka akustické stenové panely, ktoré zvuk pohlcujú a svojim zložením potláčajú postup zvuku do vedľajších priestorov. Panely je možné použiť ako stenový obklad alebo ako súčasť stenovej priečky rozdeľujúcej priestor.
Skladajú sa z jadra z minerálneho vlákna kašírovaného sklotkaninou so spevňujúcou a dekoračnou úpravou. Aplikuje sa absorpčnou stranou k zdroju hluku. Tento systém sa môže doplniť stropným akustickým podhľadom. Jednotlivé prvky podhľadu sa vkladajú do závesnej konštrukcie. V ponuke sú rôzne zafarbené moduly s rozličnou štruktúrou. Účinnejšie sa dá zvuk pohltiť ťažkým ohybným obložením. Obklad stropu a stien i stenovej konštrukcie je potrebné upevniť pružným spojením a bez priameho kontaktu so stropom či stenou. Zvukové izolačné dosky by mali byť čo najťažšie a ich povrch by mal byť štruktúrovaný. Z opačnej strany nesmie chýbať zvuková izolácia z minerálnej vlny. Takto je možné zhotoviť obklad napríklad i z dreva.
Hluk zvonku.Najviac hluku z externých zdrojov sa do domácnosti dostáva okennými konštrukciami. Vtedy sa môžeme rozhodnúť pre špeciálni zvukové izolačné okná. Pri objednávke sa ich výplň, teda zvukovo izolačné sklá, prispôsobia zistenej ekvivalentnej hladine hluku v exteriéri. Tým sa dajú nežiaduce zvuky znížiť na nulovú hodnotu. Musíme si však uvedomiť, že cena je vyššia než u bežne používaných okien. Keď sú vaše požiadavky náročné, cena sa môže vyšplhať až na päťnásobok. Oplotenie pred rodinným domom môže tiež čiastočne obmedziť prienik hluku z frekventovanej cesty či križovatky. Najviac hluku môže zachytiť plne murované oplotenie. Na zachytenie zvukových vĺn sa využívajú i husté porasty zelene, hladinu zvuku však môžu znížiť len o nízke hodnoty.
Zdroj: Môj byt, 2006
-
Ja ososbne teraz riesim problem s odhlucnenim susedov z nizsieho poschodia. Rad by som zvukovo odizoloval podlahu. Ako to vsak urobit aby izolacia tvorila co najnizsi odpor pre teplo. Vsak naco si odrezat jeden so zdrojov vykurovania.
Aky material by ste pouzili?
Ja som uvazoval nad Liaporom.
Tip na materialy na vseobecne odhlucnenie:
http://www.akustika.sk/index.php?id=5&kt=1&skr=a
Log in to reply.