aktivita › diskusia › Reštaurovanie a konzervovanie › Moderní konzervace a restaurování v muzeu
-
Moderní konzervace a restaurování v muzeu
Posted by ivan-berger on 5. marca 2007 at 11:15Moderní konzervace a restaurování v muzeu (etika, dokumentace, průzkum, preventivní a sanační konzervace, restaurování)
tonda odpovedal 17 years ago 6 Členovia · 16 odpovede/odpovedí -
16 odpovede/odpovedí
-
Tato diskuse byla měla posloužit jak muzejním konzervátorům-restaurátorům tak i zájemcům z řad laické veřejnosti, aby si uvědomili, na jaké bázi a na jaké úrovni je v současné době obor muzejní konzervace a restaurování. Měla by se zabývat nejpalčivějšími otázkami, se kterými se v praxi setkáváme ať už jde o průzkum, dokumentaci, samotný zásah, etické a legislativní normy apod.
-
Pro začátek bychom měli začít s otázkou etiky při práci. V současné době existuje v Komisi konzervátorů, restaurátorů a preparátorů (Komise KRP) při Asociaci muzeí a galerií ČR (AMG) pracovní skupina, která si vytyčila za cíl vytvořit etický profesní kodex pro konzervátora-restaurátora AMG. Vychází z několika zahraničních modelů. Asi nejvýraznější je vliv Etického kontrolního seznam, který v letech 1994 a 2004 zveřejnili pracovníci Oddělení konzervace v Londýnském Victoria & Albert muzeu.
Přikládám odkaz, na kterém je možné si stáhnout originál:
http://www.vam.ac.uk/res_cons/conservation/advice/policies/Zároveň vám nabízím jeho české znění:
a) Proč je třeba provést zásah?
b) Získal jsem a vyhodnotil všechny použitelné informace?
c) Konzultoval jsem zásah se zainteresovanými osobami, odborníky a ostatními specialisty?
d) Vzal jsem v úvahu a vyhodnotil všechny faktory přispívající k identitě a komplexní hodnotě předmětu?
e) Jaké mám možnosti zásahu pro dosažení uspokojivého výsledku při minimální intervencí do předmětu?
f) Jaký dopad bude mít můj zásah na zachování faktorů přispívající k identitě a výpovědní hodnotě předmětu? ( na jeho zkreslení)
g) Mám dostatek informací a schopností k navržení zásahu a jeho realizaci?
h) Jaké výhody a nevýhody skýtají jednotlivé kroky zásahu a jak je budu vyhodnocovat v jeho průběhu?
i) Je možné namísto intervence do předmětu upravit režim užívání či okolní prostředí?
j) Je zamýšlený zásah tím nejlepším, využitím zdrojů a je obhajitelný?
k) Je třeba přizpůsobit zavedené postupy zásahu nebo je nutné vyvinout nové?
l) Jak můj zásah ovlivní všechny případné budoucí zásahy?
m) Zohlednil jsem budoucí užití a umístění předmětu a učinil jsem podle toho příslušná doporučení?
n) Budou všechny mé zásahy plně dokumentovány v souladu se známými a akceptovanými standardy?
o) Budou informace vyplývající z dokumentace dostupné a srozumitelné ostatním?
q) Jak posoudím úspěšnost zásahu a jak získám zpětnou vazbu od zainteresovaných osob a odborníků? -
Vazeni kolegove, na vyse uvedenem projektu se rovnez podilim a proto moje komentare neprinesou hlubsi poznani problemu…tudiz bych se rad obratil primo na ty z vas, kteri jste studenty odbornych skol ci aktivnimi profesionaly o vase nazory a pripominky…no ale ted me napada, ze tady vlastne schazi slovnicek pojmu…pokusim se zaridit jeho pridani…resp. Ivane ctes si to?:-)…(to Ivan: dik!)…jo docela by me zajimala i dalsi vec – a sice kde se v SR studuje konzervace a restaurovani…pripadne i specifika jednotlivych skol…diky za informace!
p.s. …Ivane mas tam starsi verzi prekladu – je tam omylem “vypovedni hodnota” misto komplexni…
-
Vazeni pani, myslim, ze v prvom rade by bolo dobre zacat s vymedzenim pojmov a dojmov. Tak ako napisal tonda – so slovnickom. Myslite na “preventivne konzervovanie”. Eticky kodex ma cas. Ako ste si uz mozno vsimli na obnove sa s nim uz zacinalo a diskusia akosi odumrela. Treba jasne vyjadrit o com to tu bude a mysliet aj na “publikum”. Zakladna terminologia ochrany kulturneho dedicstva je na Slovensku stale nedostatocna a aj odbornici ju pouzivaju ledabolo, pretoze ju interpretuje tak ako mu to pasuje. Dobre vymedzene terminy pamiatkovej ochrany su aj v slovniku tu na obnove ale pre ostatnych, myslim konzervatorov v muzeu (restauratori sa tam nevyskytuju – aspon v nestatnych) nic a este nic. Verim, ze pre vas konzervator (konzervovanie) a restaurator (restaurovanie) nie je jedno a to iste a nebudete nas presviedcat, ze kazdy restaurator je aj konzervator.
-
Temu konzervovania a restaurovania radsej neotvarajme v tejto teme, lebo sa k jej podstate nedostaneme. Ak vzniknu v diskusiach zaujimave hesla, mozeme ich zaradit do vykladoveho slovnika tu na Obnova.sk
http://www.obnova.sk/modules.php?name=slovniky
Este azda dodavam ze dnes odchadzam do Filakova, Fileku a tak pokial sa mi nepodari zaobstarat internet budem tu zriedkavo. Z fileku idem cez vikend na konferenciu do Prahy, keby tam niekto z navstevnikov Obnova.sk bol rad prehodim par slov:
http://www.obnova.sk/modules.php?name=kalendar&op=view&eid=180
-
Tak abychom se trošku posunuli dál. Dávám k dispozici několik základních termínu s vysvětlením jak je chápeme v MCK.
preventivní konzervace – usiluje o zajištění ochrany muzejního sbírkového předmětu systémem nepřímých opatření, tj. zejména optimalizací podmínek uložení a minimalizací všech rizikových faktorů při práci s nimi, přičemž komplexní hodnota předmětů nesmí být snižována. V současné době se tak jedná o jedinou metodiku skutečně reflektující volání po důsledné ochraně všech kvalit muzejního sbírkového předmětu. Preventivní konzervace snižuje zmíněná rizika a zpomaluje přitom zhoršování stavu celých sbírkových fondů. Je účinným a hospodárným prostředkem, jak uchránit kvalitu kolekcí i jednotlivin v nich a jak snížit nutnost intervenčních zásahů do předmětů na minimum. Při práci restaurátora musí být upřednostňována.sanační konzervace – její podstata spočívá v ochraně hmoty muzejního sbírkového předmětu pomocí systému přímých zásahů do materiálu stabilizujících jeho fyzický stav. Ideálním cílem je nijak neovlivnit materiál muzejního sbírkového předmětu a uchovat jej ve stavu v jakém se dochoval, což samozřejmě v drtivé většině případů není možné. Je tedy třeba objektivně přiznat, že tyto zásahy více či méně mění charakter předmětů a tím často redukují jejich komplexní hodnotu a schopnost nadále sloužit jako historický pramen. Při práci musí být upřednostňovány ty sanační technologie, které minimálně narušují komplexní hodnotu MSP, případně jsou dostatečně reverzibilní.
restaurování – je doplňováním neautentického materiálu ke sbírkovému předmětu za účelem vytvoření dojmu hypotetického původního vzhledu nebo struktury. Toto je prováděno nejčastěji kvůli usnadnění interpretace a komunikace s publikem. Vedle toho je samozřejmě nutno pamatovat i na další možné důvody – může jít o snížení potenciálního rizika, které svým technickým stavem objekt představuje, o ekonomickou nebo ideovou funkci, případně další společensky závažné role. Každá restaurovaná část předmětu musí být odlišitelná od zbytku předmětu. V podstatě lze říci, že samotná idea restaurování je v rozporu s myšlenkou uchování autentického stavu MSP. Proto je při současné úrovni vědění a technologických možností tento dílčí zásah do autenticity MSP poslední možností, jak zachránit jeho podstatu a je povinností profesionála – konzervátora-restaurátora vstupovat do diskuse o osudu památky jako obhájce autenticity památky.
(Restaurování vzniklo jako reakce na nedokonalost lidských možností uchovat památky v původním stavu, tzn. pouze je konzervovat.)zásah – je pojmem, pod který lze zahrnout všechna opatření prováděná při profesionální ochraně muzejních sbírkových předmětů. Patří sem nejen sanační konzervace a restaurování, ale i opatření z oblasti preventivní konzervace či komplexní analýza artefaktu a dokumentace všech kroků. Legitimním zásahem je i naprostá rezignace na jakoukoliv operaci se sbírkovým předmětem.
Ošetření – zásah konzervace nebo restaurování na předmětu za účelem zabezpečit (stabilizovat) jeho hmotnou podstatu.
komplexní hodnota muzejního sbírkového předmětu – vyjadřuje cenu artefaktu jako nosiče souboru všech emocionálních a racionálních informací, které je možno dnes či v budoucnu identifikovat. Jako taková je hlavním předmětem ochrany.
autenticita – ve středoevropském kontextu jedna ze zásadních kvalit komplexní hodnoty muzejního sbírkového předmětu odrážející se v jeho hmotě. Autenticita spočívá v míře dochování původních znaků vázaných na muzejní sbírkový předmět, které dokumentují skutečnou roli předmětu v minulosti. Nešetrnými zásahy může být autenticita poškozena. V jiných kulturních okruzích se však může vnímání autenticity významně lišit.
konzervátor-restaurátor – je vzdělaný, zkušený a kvalifikovaný profesionál schopný provádět komplexní zásahy na ochranu muzejních sbírkových předmětů. V různých jazycích je tento specialista označován různými termíny. V německy mluvících zemích se nazývá „Restaurator“ v anglofonní oblasti se můžeme setkat s pojmem „Conservator“. Protože v českém jazyce existuje více variant, rozhodli jsme se použít termín „konzervátor-restaurátor“, který více reflektuje provázanost obou činností a je také standardně užíván v mezinárodní literatuře.
Rádi bychom znali názor všech lidí, pro které je terminologie oboru tématem k diskuzi.
Problém konzervace vs. restaurování je další obsáhnou kapitolou… -
Vazeni pani, myslim, ze v prvom rade by bolo dobre zacat s vymedzenim pojmov a dojmov. Tak ako napisal tonda – so slovnickom. Myslite na “preventivne konzervovanie”. Eticky kodex ma cas. Ako ste si uz mozno vsimli na obnove sa s nim uz zacinalo a diskusia akosi odumrela. Treba jasne vyjadrit o com to tu bude a mysliet aj na “publikum”. Zakladna terminologia ochrany kulturneho dedicstva je na Slovensku stale nedostatocna a aj odbornici ju pouzivaju ledabolo, pretoze ju interpretuje tak ako mu to pasuje. Dobre vymedzene terminy pamiatkovej ochrany su aj v slovniku tu na obnove ale pre ostatnych, myslim konzervatorov v muzeu (restauratori sa tam nevyskytuju – aspon v nestatnych) nic a este nic. Verim, ze pre vas konzervator (konzervovanie) a restaurator (restaurovanie) nie je jedno a to iste a nebudete nas presviedcat, ze kazdy restaurator je aj konzervator.
Ahoj docent,
tak tady je slovnicek k uvaham…jo rad bych se zeptal zda by jsi nemohl rozepsat ten zaver sveho prispevku – jak jsi to myslel, ze konzervator neni restauroator?…to je celkem jasne – nicmene at uz odbornika nazyvame tak ci onak porad obyvykle provadi jak konzervaci tak i restaurovani…nebo ne? -
Ahoj docent,
tak tady je slovnicek k uvaham…jo rad bych se zeptal zda by jsi nemohl rozepsat ten zaver sveho prispevku – jak jsi to myslel, ze konzervator neni restauroator?…to je celkem jasne – nicmene at uz odbornika nazyvame tak ci onak porad obyvykle provadi jak konzervaci tak i restaurovani…nebo ne?Ehm ehm.,.. vedela som ze docent vytiehne nasu staru temu v ktorej sa asi nikdy nezhodneme my dvaja. ( To sme totiz skusali aj osobne na obnova stretnuti redaktorov vyriesit pri cigarete a vinku a kartach zehej :smt014 )
DOcent al SASHA totiz nesuhlasi s tym ze restaurator je aj konzervatorom. :smt017
8O
No.zacalo to niekde tuna :
Otazka dnesneho tyzdna je: Je restaurator konzervatorom??? :smt101
Respektujem pripomienku administratora. Prosim pisme odpovede do temy restaurovanie vs.konzervovanie, inak sa tato tema rozrastie a nebude prehladna. -
autenticita – ve středoevropském kontextu jedna ze zásadních kvalit komplexní hodnoty muzejního sbírkového předmětu odrážející se v jeho hmotě. Autenticita spočívá v míře dochování původních znaků vázaných na muzejní sbírkový předmět, které dokumentují skutečnou roli předmětu v minulosti. Nešetrnými zásahy může být autenticita poškozena. V jiných kulturních okruzích se však může vnímání autenticity významně lišit.
konzervátor-restaurátor – je vzdělaný, zkušený a kvalifikovaný profesionál schopný provádět komplexní zásahy na ochranu muzejních sbírkových předmětů. V různých jazycích je tento specialista označován různými termíny. V německy mluvících zemích se nazývá „Restaurator“ v anglofonní oblasti se můžeme setkat s pojmem „Conservator“. Protože v českém jazyce existuje více variant, rozhodli jsme se použít termín „konzervátor-restaurátor“, který více reflektuje provázanost obou činností a je také standardně užíván v mezinárodní literatuře.
Rádi bychom znali názor všech lidí, pro které je terminologie oboru tématem k diskuzi.
Problém konzervace vs. restaurování je další obsáhnou kapitolou…Tu su nejake rozrobene diskusie na tuto temu:
terminologia:
http://www.obnova.sk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=6390&highlight=&sid=98e7ec1ab12b9a023f562377259a9cf5#6390 -
Pokial ide o moj osobny nazor na problematiku konzervator a restaurator odpoved je velmi prosta:
konzervátor – je zamestnanec muzea s predpísaným vzdelaním, ktorý vykonáva nedeštruktívny prieskum a analytickú konzerváciu (sanační konzervaci) zbierkového predmetu a vedie o tomto zásahu predpísanú dokumentáciu; múzejné reštaurovanie môže vykonávať iba pod vedením reštaurátora. Zodpovedá za stav múzejného zbierkového fondu alebo jeho časti v plnom rozsahu, vykonáva vstupné a výstupné prehliadky, profilaktické kontroly, zodpovedá za dodržovanie depozitárnych režimov, zabezpečenie manipulácie so zbierkovými predmetmi a ich transport v múzeu i mimo neho.
reštaurátor – je zamestnanec muzea s predpísaným vzdelaním, ktorý vykonáva prieskum, múzejné reštaurovanie zbierkového predmetu a vedie o tomto zásahu predpísanú dokumentáciu; vedie, metodicky usmerňuje a kontroluje činnosť konzervátorov.
(muzejny ramec je tu iba pre zjednodusenie z moralno-eticko-profesneho hladiska)
Konzervator teda nikdy nie je restauratorom a restaurator musi a zvacsa aj prebera cast uloh konzervatora najma pokial ide o analyticku, zaverčnu atd. konzervaciu. V pripade nudze musi plnit vsetky ulohy vyplyvajuce z funkcie konzervatora. -
Anonymous
Member4. apríla 2007 at 20:01Vazeni pani nehnevajte sa ze sa sem pcham ale bude aj nieco ako pokracovanie alebo ano? Tema ma dost zaujima i ked neviem ci sa nejako nerozvetvila. Pokial som nieco prehliadol sorry.
-
ja sa vraciam coskoro domov po sviatkoch a myslim ze pokracovanie urcite bude… Tonda potrebuje asi cas na to aby to trosku stravil a sformuloval svoju odpoved. :lol:
-
zdravim vsechny zajemce o podstatu naseho oboru!…za pul roku co jsme se zde nemohli potkavat doslo ke schvaleni zcela noveho materialu shrnujiciho nazory na problematiku konzervace a restaurovani v muzeich…material se jmenuje “Dokument o profesi konzervátora-restaurátora AMG ČR ” je rozclenen do peti zakladnich casti a opatren i terminologickym slovnickem…najde te ho na adrese:
…tesim se na vase nazory!…
-
Víš Tondo, chápu, že ten text je nadčasový, nicméně možná by stálo za to poopravit datum v jeho úvodu, cituji: “Tato verze byla schválena sněmem AMG ČR . měsíce v roce 2009 v Praze.” Ale to je jen taková drobnost, důležitý je obsah.
Četl jsem tento dokument před pár měsíci a docela mne mrzí, že jsem se nemohl zúčastnit srazu konzervátorůrestaurátorů ve Znojmě. Chtěl bych totiž mj. slyšet názory a připomínky kolegů v diskuzi, která tam proběhla. Pokud mi to přiblížíš, budu rád. :)
Škoda, že jsem jej neměl k dispozici před pár lety, kdy jsem byl ještě jako zaměstnanec muzea dlouhou dobu platově hodnocen jako konzervátor (tedy níž), ač jsem vykonával činnosti převážně restaurátorské…
Mimochodem, pátou část (Muzeum a postavení konzervátora-restaurátora) bych povinně vyvěsil všem pracovníkům muzeí před oči, ředitelům a kurátorům obzvláště. -
Off topic: Pakliže se tu Tondo znovu zastavíš, nahlédni i do tohoto fóra (KLIKNI ZDE) a zkus Janě trošku poradit, aby neprovedla nějakou nepatřičnost. Na docenta zatím žel čekáme marně, tak spoléhám na tebe. Za všechny díky.
Log in to reply.