• Posted by rapid on 1. decembra 2010 at 13:21

    Dobry den,

    poprosim Vas o pomoc,
    najprv opisem nasu situaciu:

    Kupili sme cca 70r domcek na kamennychych /bridlicovych zakladoch, ktore su v hlbke 80cm. Steny su bud z palenej alebo nepalenej tehly, ako kde. byvaly majitel zle spravil strechu a dazdovou vodou z nej navlhla stena z nepalenych tehal az tak, ze bola skoro ako blato. /mokro-vlhky usek je asi 700x50cm Vykopali sme uvedenu hlinu na najhorsom mieste cca 250×30-40cm/od zakladu vyssie a zatial podlozili ytongom, a teraz co dalej?

    Urobili sme chybu? stacilo to len nechat vysusit a pokracovat o niekolko mesiacov? Kamarat vravel ze takto mokra hlina ked sa vysusi tak sa rozdrobi. Moze takato hlina plesniviet ?

    v prvej miestnosti ktora bola mokra rychlo sme prednu cast a roh okopali, dali nopku,drenazku,strk s makadamom. Cize priciny sme fixli a co dalej?

    mam pouzivat odvlhcovac/klimu v danych miestnostiach?

    Dakujem

    steve odpovedal 14 years ago 6 Členovia · 14 odpovede/odpovedí
  • 14 odpovede/odpovedí
  • pistino

    Member
    1. decembra 2010 at 19:34

    Uf no to ti nezávidím. Ak som správne pochopil, príčinu si odstránil. Teraz je zima a veľa sa toho nevysuší, Jedine ak by sa v miestnosti kúrilo. Hlina sa nedrobí pokiaľ nie je vystavená mrazu. Odvlhčovač môže pomôcť ale zatečené miesta najlepšie preschnú v lete. Navrhujem počkať ak ťa to samozrejme nesúri.

  • palo

    Member
    1. decembra 2010 at 20:38

    Moze takato hlina plesniviet ?
    Čistá hlina nemôže plesnivieť; pliesne v nej nemajú nijaké živiny, ktoré by dokázali spracovať.

    V mokrej / vlhkej hline môžu plesnivieť organické nečistoty alebo prímesi: napr. zvyšky rastlín, dreva, organické vláknité prímesi. Keď hlina vyschne, pliesne uhynú. (Je to ako s čerstvým a sušeným ovocím.) Ich spóry zostanú, ale tie sú aj tak všade, len niekde menej a niekde viac… :wink:

  • rapid

    Member
    1. decembra 2010 at 21:07

    Uf no to ti nezávidím. Ak som správne pochopil, príčinu si odstránil. Teraz je zima a veľa sa toho nevysuší, Jedine ak by sa v miestnosti kúrilo. Hlina sa nedrobí pokiaľ nie je vystavená mrazu. Odvlhčovač môže pomôcť ale zatečené miesta najlepšie preschnú v lete. Navrhujem počkať ak ťa to samozrejme nesúri.

    pistino: nesuri to, su to posledne /prve/ dve izby domu, takze staci zavriet dvere a problem do leta zmizne :D
    mam cas, je to len chalupa, takze zatial spravime zbytok a bude sa tam dat normalne vikendovat. Je tam kondenzacny kotol, a temperujem stale, aj ked tam niesom, ked dojdem, tak spravim prievan.

    Este uvediem ze su tam betonove podlahy, ale bez dilatacii a popraskali.

  • rapid

    Member
    1. decembra 2010 at 21:11

    Čistá hlina nemôže plesnivieť; pliesne v nej nemajú nijaké živiny, ktoré by dokázali spracovať.

    V mokrej / vlhkej hline môžu plesnivieť organické nečistoty alebo prímesi: napr. zvyšky rastlín, dreva, organické vláknité prímesi. Keď hlina vyschne, pliesne uhynú. (Je to ako s čerstvým a sušeným ovocím.) Ich spóry zostanú, ale tie sú aj tak všade, len niekde menej a niekde viac… :wink:

    palo dakujem, ale ako dalej? staci to teda nechat len poriadne preschnut, casu je dost neponahlam sa, ale ten kriticky usek by ste mi odobrili opravou pomocou ytongu? Upresnim este ze ta stena je dolepovana /kedysi sa na tu stenu priliepala dalsia a po obuchani omietky je to jasne a zretelne vidiet.

  • rapid

    Member
    1. decembra 2010 at 21:21

    tu je foto momentalneho stavu najkritickejsieho miesta

    mur je cca 32cm hruby,a podkopali sme cca 20cm

  • palo

    Member
    2. decembra 2010 at 15:54

    Fotka dosť pomohla mojej predstavivosti…

    Na prechodné podopretie sú dobré aj tie pórobetónové kvádre, ale definitívne domurovanie by som asi radšej riešil plnou pálenou tehlou alebo kameňom; drobnejším murovacím materiálom sa bude dať lepšie vyplniť nepravidelná dutina.

    Keďže je to v temperovanom interiéri, murovať by sa mohlo aj hneď. V murovacej malte bude síce tiež voda, ale nie je to veľký objem muriva. Môžete to však odložiť aj na neskôr.

    Hneď po domurovaní by sa mohla nahodiť aj omietka, ale to by ste si do interiéru “zavliekli” podstatne viac vody, takže radšej až na jar, ak vás nič nesúri.

  • steve

    Member
    3. decembra 2010 at 6:22

    Prvý krok mal byť zabránenie prístupu vody z vonku k základom, riadne vysušiť. Osobne, nakoľko vlastním dom z nepálenej tehly, by som domurovanie robil z nepalenej a hlinenou maltou bez vápna. Malta na pravej časti vyzerá ako vapenná. Vlhkosť nepálenú tehlu nepoškodí, samozrejme keď to nie je striekajúca voda. Mráz je to najhoršie. Aj ked temperuješ, teplota je len vo vnútri a vonkajšia časť je vystavená mrazu. Nehrozí poškodenie muriva vo vnútri ale zvonku. Doporučujem zabrániť prístupu vody z vonku, vysušovať, vysušovať a určite to zachrániš. Na takéto murivo je ideálne použiť hlinené omietky.

  • palo

    Member
    3. decembra 2010 at 8:05

    To, čo píše Steve, by bolo technologicky ideálne: nepálená tehla a hlinená malta. Nie som si však istý, či by to bolo technicky realizovateľné. Obávam sa, že pri prisekávaní – tvarovom prispôsobovaní nepálených tehál na vyplnenie dutiny – sa môžu nepálené tehly rozpadať. A posledný riadok sa nimi nebude dať riadne vyklinovať.

    Je to obvodová stena alebo vnútorná priečka? Vzhľadom na hrúbku 32 cm som tipoval, že priečka.

  • rapid

    Member
    3. decembra 2010 at 8:35

    Prvý krok mal byť zabránenie prístupu vody z vonku k základom, riadne vysušiť. Osobne, nakoľko vlastním dom z nepálenej tehly, by som domurovanie robil z nepalenej a hlinenou maltou bez vápna. Malta na pravej časti vyzerá ako vapenná. Vlhkosť nepálenú tehlu nepoškodí, samozrejme keď to nie je striekajúca voda. Mráz je to najhoršie. Aj ked temperuješ, teplota je len vo vnútri a vonkajšia časť je vystavená mrazu. Nehrozí poškodenie muriva vo vnútri ale zvonku. Doporučujem zabrániť prístupu vody z vonku, vysušovať, vysušovať a určite to zachrániš. Na takéto murivo je ideálne použiť hlinené omietky.

    Steve: prenikaniu vody k zakladom sa vo velkej miere podarilo zabranit, este treba urobit kvazi zlab medzi strechami. /Aby zo susedovej nepodtekalo pod moju/verim ze sa k tomu dostanem v pondelok.

  • rapid

    Member
    3. decembra 2010 at 8:46

    palo:

    Stena je obvodova, za nou je podbranie vedlajsieho domu. Pred par desiatkami rokov to bola vnutorna priecka, aspon z rozparavania susedy

    foto:
    prve dva rady tehal na lavej strane pod ytongom su palene tehly /toto bol povodny vchod do tejto miestnosti v dome/, na pravej strane niesu.

    lavy roh je prevezovany s palenou tehlou a pri nej je vnutorna priecka, tusim ze z palenej tehly. za nimi je novsia izba

    lavy roh je stary komin s vnutornou prieckou z nepalenej tehly, za nou pokracuje miestnost s priecelim domu, foto poslem koncom buduceho tyzdna

  • steve

    Member
    5. decembra 2010 at 18:55

    palo
    pred 4-rokmi by som nemal odvahu sem niečo písať, ale po praktických skúsenostiach viem o čom hovorím.

    totoje moja chalupa 1.4.2006

    dnešné ráno 5.6.2010

    prešiel som tvrdou školou starých remesiel

  • porsena

    Member
    6. decembra 2010 at 11:33

    Stevie, Stevie, takúto krásu u seba žgrhlíš? Viac fotiek z priebehu obnovy by sa u Teba nenašlo?

  • rastooo

    Member
    14. decembra 2010 at 8:33

    Skoda je toho krasneho dreveneho stitu.Vyrazne zmenil charakter stavby k horsiemu.Presvetlenie podkrovia by som radsej riesil vikiermi.Ja som v doskovom stite vynechal dve dosky a vlozil tam sklo.Urcite je to menej rusive.Aj to len na pristavbe.Na povodnej stavbe som nemenil nic .Foto dodam,az sa to naucim.

  • steve

    Member
    14. decembra 2010 at 12:03

    Drevený štít sa vráti na pôvodne miesto a prekryje osb dosky, ktoré boli nevyhnutnosťou pre záchranu domu. Okná 60×70 cm budú počas neprítomnosti uzatvorené okenicami.Podľa môjho názoru vikier by to viac rušil. Je to vec názoru a proporcii. Druhé foto je robené iným objektívom a dosť skresľuje realitu.

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť