aktivita diskusia Múzeá a Galérie Muzeológia

Tagged: 

  • Anonymous

    Member
    14. januára 2007 at 23:33

    Nehnevaj sa na mna demo ale nemyslim si ze ulohou muzea je komunikovat predmety k navstevnikovi.

  • freya

    Member
    15. januára 2007 at 8:11

    Ahoj kuki.. ty si z nas asi strielas alebo sa mylis? :-$

    Okrem ulohy zachovania predmetov pre dalsie generacie je aj ich prezentacia. Tieto dve idei sa akosik tazko kombinuju :lol: . Z hladiska konzervovania by bolo idealne schovat vsetky predmety do depozitarov, kde ich nikto neznici a nechyta, najlepsie do tmy :evil5: pre ich minimalnu degradaciu.

    Nehnevaj sa na mna demo ale nemyslim si ze ulohou muzea je komunikovat predmety k navstevnikovi.

  • harp

    Member
    15. januára 2007 at 9:52

    Ahoj kuki.. ty si z nas asi strielas alebo sa mylis? :-$

    Okrem ulohy zachovania predmetov pre dalsie generacie je aj ich prezentacia. Tieto dve idei sa akosik tazko kombinuju :lol: . Z hladiska konzervovania by bolo idealne schovat vsetky predmety do depozitarov, kde ich nikto neznici a nechyta, najlepsie do tmy :evil5: pre ich minimalnu degradaciu.

    Nehnevaj sa na mna demo ale nemyslim si ze ulohou muzea je komunikovat predmety k navstevnikovi.

    A co otvorene depozitare, s uzavretym rezimom a obmedzenym vyberom zbierok?

  • sasha

    Member
    15. januára 2007 at 12:47

    Myslím, že ste na kukiho (?) a xixiho (?) prísni. Občas sem nazriem a tiež by som ako laik (?) nevedel čo napr. s témou delimitácií. Chýba nejaký všeobecný základ – príspevok, článok alebo e-book 8O ako východisko. O konzervovaní, futbale a politike sa baví ľahšie ako o muzeológii. Kto vie, že niečo také existuje a kto ju považuje za prínos, keď tí, ktorí by sa mali jej zásadami riadiť, sa k nej obracajú chrbtom a považujú ju za nezmysel. Nazorný príklad – delimitácia. Presun zbierkových predmetov medzi dvoma subjektami je bežný a pozitívny jav. Legislatívno-správny, “úradnícky” presun zbierkových predmetov možno považovať za pozitívny napr. pri zániku múzea a negatívny pokiaľ jeho cieľom je “budovať” zbierkový fond novovznikajúceho múzea.
    Kuki (možno nechtiac) otvoril navýsosť horúcu tému týkajúcu sa súčasného fungovania múzeí a predstáv verejnosti o tomto fungovaní. Prezentovanie múzejného zbierkového fondu už aj klasici kládli na posledné miesto v hierarchii úloh, ktoré má múzeum plniť. Je to úloha, ktorá končí ako prvá v dobe akéhokoľvek ohrozenia. Dnešná doba to vidí inak, význam múzea vidí v produkcii “kultúrneho tovaru”. Nikoho nezaujíma, že je utlmené budovanie zbierkových fondov (veď tam toho majú dosť) a ich spracovanie neustálym znižovaním personálneho vybavenia múzeí (čo by ich tam toľko robilo).
    21. storočie ponúklo múzeám netušené možnosti týkajúce sa najmä komunikačných foriem lenže naši múzejníci to majú radšej pekne postarom – keď to fungovalo päťdesiat rokov bude to fungovať aj ďalších.

  • duchamp

    Member
    15. januára 2007 at 13:36

    Dnešná doba to vidí inak, význam múzea vidí v produkcii “kultúrneho tovaru”.
    Omlouvám se za vytržení z kontextu, nicméně uvedená věta mi připomněla jednu citaci, kterou jsem si kdysi ofotil. Někdy k tomu třeba napíšu více, nyní žel nemám tolik času… Už proto, že jsem zaměstnancem muzea. :)

  • Anonymous

    Member
    15. januára 2007 at 17:40

    Myslim, ze sa ti podarilo najst ten spravny citat. Chodim do muzea pomerne casto aj ked neprsi a mam ich na vyber niekolko. Videl som par mediami vychvalenych vystav a nic. Akosi na mna nezaposobili a urcite to nebolo tym, ze tam neboli pohyblive figuriny. Popfi tom ze boli vimakane boli slabe, nudne a jedna dokonca unavna. Neviem to presnejsie vyjadrit ale taky bal moj pocit.

  • bibrax

    Member
    15. januára 2007 at 23:15

    Pre tych co tuto knihu nepoznaju si mozu pozriet obsah publikacie.

  • demo

    Member
    16. januára 2007 at 18:13

    kuki

    to o com som pisal sa vola teoreticka muzeologia…

    tato cast tvori poznavacie jadro a ma za ulohu zovseobecnovat predpoklady pre celu muzealnu prax od poznania a vyberu muzealie az po formalne podmienky ich vyuzitia v tejto rovine su tri casti :

    SELEKCIA ide tu o vyber predmetov z celkovej reality ktore su potencionalnimy nositelmi muzeality

    TEZAURACIA tu ide o konkretne budovanie muzeinych zbierok a ich spravovanie

    KOMUNIKACIA ide o vystupnu cast mizeologie zo systemu ucelom kazdej komunikacie je prenos informacii ku ktoremu je potrebny nejaky vysielac cim je muzeum a nejaky primac cim je navstevnik

    takto to v muzeologii chodi a takto som to myslel…

    no kazdopadne ak mas na to nejaky iny nazor rad si ho vypocujem…

  • Anonymous

    Member
    16. januára 2007 at 23:33

    Demo si dobry a myslim to uprimne ale nenapadlo ti ze v tom systeme nieco chyba? Citim ze si sa muzeologiou zaoberal, pretoze co si napisal nie je odpisane. Pokial ide o bezny pohlad na teoriu je vsetko OK ale to nestaci teda dnes uz to nestaci.

  • Anonymous

    Member
    16. januára 2007 at 23:36

    Demo zacinam vacne uvazovat ze sa zaregistrujem aby som ti mohol dat dobry bod. Nedufal som ze takeho tu stretnem.

  • demo

    Member
    17. januára 2007 at 0:42

    kuki

    no pekne od teba len som chcel nadviazat na temu…:D

  • Anonymous

    Member
    17. januára 2007 at 10:10

    Tak som urobil pokus a isiel som sa pozriet ci maju Wajdachera. Nemaju a ani nebude. Uz iba v kniznici. Skusal som najst nejake dalsie prispevky s touto temou na obnove masinkou search, nic. To o com pisal demo som pochopil asi tak z dvoch tretin. zistil som ale jednu vec. Ti co nieco vedia skusaju tych ostatnych a ti ostatni sa odpovede vyhnu. Cest vynimkam. Co to je muzealita?

  • demo

    Member
    17. januára 2007 at 13:37

    Ó neberte to tak ze tu machrujem s nejakymi pouckami to urcite nieje moj zamer a uz vobec nechcem nikoho skusat a robit zo seba nejakeho geroja…
    len som vo vytrzeni ze som nasiel takuto stranku v jazikovo dostupnej forme a mozem sa konecne vyrozpravat…

    co je muzealita?!

    no je to vztah cloveka k realite, v tomto vztahu poznava hodnoti a vybera tie casti sveta ktore sluzia ako dokazy spolocnosti a zasluhuju si aby sa ako nositelia tohoto vztahu uchovali skumali sprostredkuvali a odovzdavali dalej…

    tolko poučka…

    v realie to funguje tak napr: predstav si najaku archeologicku kulturu. Na JZ slovensku bola kultura s Linearnou keramikou kedysi nazývaná aj Volútová monografia od J. Pavúka, Štúrovo, s jej celou charakteristikou prejavom a tato kultura bola teda pre vedu zaujímavá a následne pochopitelne vybrata poznana vyhodnotena, ako sucast naseho uzemia v praveku a bola uchovana a sprostredkovana ako expozicia v Archeologickom muzeu v Bratislave toto by mala byt muzealita…

    No pokial je to inak ocakavam diskusiu, a mozno sa dostaneme k nejakym zaujimavym zisteniam,
    tak odvahu priatelia…

  • sasha

    Member
    18. januára 2007 at 15:32

    Pre dema…
    Ako to tu pozorujem, tak sa na Obnove začína odohrávať niečo, čo tu ešte nebolo – nevyprovokovaná debata o muzeológii (pozri TU). Som milo prekvapený, lenže aj vrták, ktorému nie je nič dosť dobré a vŕtam.
    Tak teda muzealita, mocné zaklínadlo a dokonca predmet muzeológie ako vednej disciplíny. Podľa klasikov je nositeľom muzeality autentický predmet, pokiaľ ju vieme rozoznať. Ak ju rozoznáme, z obyčajného predmetu sa stáva muzeália, ktorá ako taká sa môže nachádzať iba v zbierkovom fonde múzea. Múzejníci si však nie sú istý či všetky predmety nachádzajúce sa v zbierkových fondoch múzeí sú muzeálie. Svojho času sa viedla zápalistá debata či je muzealita vlastnosť, stav alebo funkcia. Štúdia bola určená skôr pre masochistov ako múzejníkov a aj absolventom muzeológie pri čítaní rástli rohy. Tým spor / nespor o to, čo je muzealita skončil. Ani ja si nemyslím, že múzejné zbierky tvoria muzeálie ale tiež si nemyslím, že múzejné zbierky tvoria predmety
    I. kategória – zbierkové predmety jedinečnej kultúrnej, historickej, umeleckej a vedeckej hodnoty, ktoré musia byť osobitne označené ( 8O ),
    II. kategória – ostatné zbierkové predmety.
    Zaujímalo ba ma ako to vidí archeológ, študent, ktorého muzeológia ešte len čaká a kuki.

    p.s. Len dúfam, že nás odtiaľto harp nevyženie.
    _____________________
    Suleř, P.: “Muzealita – vlastnost, stav ci funkce?”, Brno 1981, Muzeologicke sesity (9): 141-147.

  • harp

    Member
    18. januára 2007 at 15:45

    Len doplnam to co uz vsetci asi vedia ze za ustanovitela a “ciastocne aj” autora sa povazuje Stransky. Z. Z. Stransky

Page 2 of 12

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť