aktivita › diskusia › Všeobecné diskusie › Myty, nabozenstva // veda
Tagged: cat_vseobecne
-
Myty, nabozenstva // veda
Posted by uskalienka on 13. januára 2009 at 21:421924 – narodil sa Paul Karl Feyerabend, rakúsko-americký filozof a historik vedy, predstaviteľ postmodernej filozofie a epistemologického anarchizmu. Podľa Feyerabenda sa vývoj vedeckého poznania a poznania vôbec neuskutočňuje kumulatívne-evolučne, ale pluralisticky revolučne. Zomrel 11.2.1994 v Genolieri vo Švajčiarsku.
vcelku ma zaujali cudzie slovicka… a okrem nich som si nieco viac pozrela o tomto filozofovi…
Feyerabend radikalizoval názor Thomasa Samuela Kuhna o konkurencii medzi rôznymi paradigmami: nevidí totiž stav otvorenej konkurencie medzi paradigmami ako prechodnú krízovú epizódu, ale ako normálny stav. Vývoj vedeckého poznania a poznania vôbec sa neuskutočňuje kumulatívne-evolučne, ale pluralisticky revolučne.
zdroj: http://sk.wikipedia.org/wiki/Paul_Karl_Feyerabend
a teraz mam otazku… je podla vas normalne, ze po precitani par riadkov… bez dalsieho patrania po vysvetlovani sa viem bez najmensieho zavahania stotoznit s myslienkami pana Feyerabenda?
hlavne ma zaujala ta myslienka o zbaveni privilegovanosti pre vedu…
vo mne vedci vzdy vyvolavali a vyvolavaju nedoveru a pochybnosti… pri kazdom objave vznikaju minimalne dva vedecke tabory… jedni nas blaznia ZA a ti druhi PROTI…co vy na to??
:smt039uskalienka odpovedal 14 years, 3 months ago 2 Členovia · 9 odpovede/odpovedí -
9 odpovede/odpovedí
-
Ak to myslíš tak, že privilegovanosť vedy v dnešnej spoločnosti je mýtus, pri živote ju držia iba magické sily a náboženstvom je iba pre hŕstku “bláznov”, ktorí ešte nezdupkali za hranice (pomyselné), tak potom áno.
-
filozofovanie nabozenstva versus veda, resp. zazraky v hmotnom svete, ktore som zazila a ktore nemyslim, ze by nejaky vedec vedel vysvetlit si necham na neskor…
fascinuje ma myslienka pana Paula Karla Feyerabenda… preto som otvorila tuto temu…a tu vam rada vysvetlim, preco chcem zostat verna slovu LASKA za kazdych okolnosti :wink:
za sociku niekedy kolo roku 1982 som videla dvojdielny film o Budhovi… velmi ale veeelmi ma chytil za srdce… bola som vychovavana v krestanskej rodine, kde slovo laska bolo tabu… a viacmenej som do kostola chodila z donutenia… rodicia to tak chceli a nedali mi na vyber… lebo deti “musia posluchat*” bola som ziacka ZS… taakze z kostola a inych rodinnych nauk som mala podavanu existenciu Boha ocami krestanov…
ale co to som vedela o mytologii… a o Bohoch inych nabozenstiev…po zhliadnuti filmu o Budhovi som pochopila jednu vec… existuje nieco v co veria rozne nabozenstva… kazdy toho Jedineho… Dokonaleho vola inak… prislo mi to chore… detskemu rozumu nepochopitelne… ved vsetkym vlastne ide o dobro… len kazdy to vyznava podla tradicie svojho naroda… preco by mal byt spravny len ten krestansky?
ked som s dospelymi zacala preberat tuto temu… nik sa so mnou neporozpraval rozumne… zahriakli ma, ze sa nemam ruhat :smt102
ale ja som to ponala inak… existuje nieco dokonale… a ja som si tu jedinu Dokonalost potrebovala sama pred sebou pomenovat…
vtedy som to nazvala LASKA… pretoze laska pre mna predstavovala dobro… o ktore v kazdom nabozenstve ide… mozno som pri slove laska bola inspirovana tym filmom… uz si nepamatam…
taaakze uz v detstve, ked detska dusicka je viac-menej cista… ma fascinovalo slovo LASKA a tuzila som po tom, aby sa medzi ludmi zacalo sirit nieco take, ze tolerantost, pochopenie, spriaznenost… hodne ucty… co sa dnes podla mna nazyva ekumenizacia… resp. takto si ja vysvetlujem toto slovicko…od detstva je slovicko LASKA pre mna najdokonalejsie… cca pred rokom som v rubrike o volnej energii a eterine popisovala rozne uvahy, ktore sa u mna cez vianocne sviatky pretavili do najjednoduchsej jednoduchosti…
Boh je v kazdom z nas… taaakze nas miluje do takej miery ako sa milujeme sami…
Boh je LASKA… nic nadpozemske a nedosiahnutelne… vsetci sme bozimi detmi… tak ako Jezis Kristus… takze rovnake zazraky, ake dokazal robit on… dokazeme aj my… ibaze… ma to jeden hacik… museli by sme mat v srdci rovnaku velkost LASKY ako mal ON…ostava nam nieco ine ako duchovno-dusevna premena… bez posudzovania a obvinovania okolia… ked vidime kam speje dnesny pretechnizovany, skorumpovany, ziskuchtivy svet??
zazraky, ktore robil Kristus bolo len vyuzitie eteriny – volnej energie… a tej je pre nas vsetkych dost… zalezi len na velkosti nasho srdca, kolko z nej dokazeme pouzivat…
jaa nevzdelanec… preto sa trosku poohanam citatmi :wink:
Musime mat odvahu prenikat smelo do rise ideii i s rizikom omylu. Kto je prilis zbabely, aby sa nemylil, nemoze byt bojovnikom za pravdu. Omyl, ktory vychadza z ducha, ma vacsiu cenu, nez pravda pochadzajuca z plytkosti. Kto nikdy netvrdil nieco, co je v istom zmysle nepravdive, ten sa nehodi za vedeckeho myslitela.
Rudolf SteinerNajkrajsim zazitkom, ktory mozeme mat, je tajomno. Komu je tento cit cudzi, kto sa uz nevie zastavit a zostat stat vo vytrzeni s posvatnou uctou, je akoby bol mrtvy.
Albert EinsteinKeby na zemi vladla laska, nepotrebovali by sme zakony.
Aristoteles______________
* poslusnosturyvok z knihy Anjeli pre zivot
autor: Anselm Grun, benediktinsky mnich -
dnes ma Blaise Pascal 386. vyroce narodenia… moj clovek… jasnejsie a strucnejsie by som asi ja svoje… s Blaisom Pscalom totozne myslienky nedokazala napisat :smt054
Blaise Pascal – francúzsky filozof, matematik, fyzik, prozaik, predstaviteľ novovekého racionalizmu…
Podľa Pascala je človek, konečná bytosť uprostred medzi nekonečnom a ničím, sám časťou univerza, nemôže pochopiť nerozlučné spojenie všetkých vecí celku, univerzum; poznávanie je poznávaním konečného z nekonečného, v ktoré možno iba veriť a cítiť ho, nie však už poznať. Preto sa veľké duše, ktoré nadobudli všetky ľudské poznatky, prinavracajú späť k nevedomosti, odovzdávajú sa zjaveniu a milosti, mystériu. Náboženská pravda sa zakladá na „logique du coeur“ (logike srdca), na subjektívnom zážitku mystického dosvedčenia Boha. Pascalove náčrty apológie kresťanstva vydali posmrtne jeho priatelia pod názvom Pensées sur la religion (1669).
Pascal zavádza do filozofie metódu iracionálnej intuície, ktorú nazýva srdcom (coeur) alebo niekedy aj inteligenciou, a kladie ju proti rozumu (raison). Túto filozofickú metódu citu nazýva aj duchom jemným, ktorý dokáže poznať vec jedným pohľadom, a nie postupom rozumného uvažovania, ktorým sa vyznačuje duch geometrický.
Boha nemožno dokazovať, Boha možno jedine cítiť v srdci (Dieu sensible au cooeur). Túto teóriu, ktorá vyplynula z jeho náboženského záujmu, generalizuje a citová intuícia sa mu stáva základom všetkého poznania. Každé rozumové uvažovanie sa koniec koncov musí zastaviť pri veciach a pojmoch, ktoré už ďalej nemožno definovať a ktoré nemožno dokázať; tu nastupuje poznanie priame, ktoré nám poskytuje citová intuícia, z ktorého je rozumové poznanie odvodené, pretože rozumové poznanie je závislé a teda druhotné.
Len tam, kde cítime, máme istotu; tam, kde odvodzujeme, sme plní neistoty. -
Cirkev sa nebráni tvrdeniam o živote na iných planétach
BRATISLAVA 9. novembra (SITA) – Celý nasledujúci týždeň bude prebiehať prvá konferencia o astrobiológii, zvolaná Pápežskou akadémiou vied v budove Casina di Pio IV. Zúčastnia sa na nej tak prominentní vedci, ako aj cirkevní lídri z celého sveta a predsedať im bude cirkevný líder akadémie monsignor Marcelo Sanchéz Soronda. Ich cieľom bude predovšetkým dospieť k dohode medzi cirkvou a vedou v otázke možnosti nájdenia foriem života mimo našej planéty. Cirkev totiž postupne začína akceptovať možnosť, že život môže v rôznych formách existovať aj za hranicami našej Zeme.
Vedci, medzi ktorými je aj viacero ateistov, ponúknu počas piatich dní mnoho prezentácií a teórií o pôvode života. Vysvetlí sa, ako extrémofily žijúce v nepriaznivých podmienkach – v útrobách vulkánov či oblastiach neustále pokrytých ľadom – môžu byť kľúčové pri nájdení formy života na iných planétach. Taktiež sa objasnia metódy, ktorými sa život na iných planétach nášho slnečného systému hľadá, a ako sa vedci usilujú nájsť jeho prítomnosť na vzdialenejších svetoch iných hviezd.
Túto iniciatívu oznámil v lete riaditeľ Vatikánskeho observatória José Gabriel Funes, ktorý navyše ubezpečil, že neexistuje konflikt medzi vierou v Boha a súčasne vierou v existenciu možných mimozemských civilizácií, vrátane vyvinutejších, ako je tá ľudská. “Podľa môjho názoru takáto možnosť existuje,” uviedol Funes, ktorý je zároveň aj vedeckým poradcom pápeža Benedikta XVI. “Nemôžme predsa vylúčiť možnosť, že život sa rozvinul aj niekde inde,” ubezpečuje Funes vo svojom interview v časopise L´Osservatore Romano. “Veľký počet galaxií so svojimi vlastnými planétami to predsa umožňuje,” dodáva. Na otázku, či verí, že by mimozemské bytosti mohli byť podobné ľuďom alebo dokonca oveľa vyvinutejšie, odpovedal, že “v takom veľkom vesmíre sa nedá vylúčiť žiadna z možností”.
Informáciu zverejnil internetový portál abc.es.
-
predpokladam, ze zaujimava pozvanka na este zaujimavejsiu temu :)
Kultúrna asociácia Nová Akropolis pozýva na prednášku “NOVODOBÉ MÝTY A FANTASY” z cyklu 3 prednášok SYMBOLIKA MÝTOV A ROZPRÁVOK.
-
Vedci našli chrámový komplex, ktorý potvrdil starobylú legendu
BRATISLAVA 2. februára (SITA) – Pod dunami v severozápadnom Peru sa archeológom podarilo nájsť tisíc rokov starý chrámový komplex vrátane hrobky s ľudskými obeťami. Objav komplexu, ktorý už od roku 2006 vykopávali neďaleko mesta Chiclayo, vniesol dávku reality do legendy o bohovi Naylampovi, ktorý údajne založil predinkskú civilizáciu Lambayeque v ôsmom storočí n.l., po páde civilizácie Močikov. Dôkaz na archeologickom nálezisku Chotuna Chornancap naznačuje, že chrámový komplex mohol patriť ľuďom tvrdiacim, že sú potomkami boha Naylampa a ide teda o prvý dôkaz týkajúci sa ich existencie. Členovia sofistikovanej kultúry Lambayeque sa preslávili predovšetkým ako zruční inžinieri zavlažovacieho systému, v roku 1375 n.l. ich však dobyla civilizácia Chimuov.
Archeológovia sa snažili dekódovať legendárne tajomstvo už celé storočie, uviedol vedúci vykopávok Carlos Wester La Torre. “Cieľom bolo pochopiť možné vzťahy medzi ústnou legendou a archeologickými dôkazmi,” dodal. V nájdenom chrámovom komplexe sa nachádza hrobka v tvare pyramídy nazvaná Huaca Norte, v ktorej sa nachádzali kostry 33 žien. Dve z nich ešte stále majú vlasy a niektoré sú mumifikované. Vedci predpokladajú, že ich ako súčasť ľudských obetných rituálov mučili. “Ženy sa tradične spájajú s plodnosťou,” uviedol La Torre s tým, že ich preto zvyčajne obetovali za viac plodnosti.
Informáciu zverejnil internetový portál nationalgeographic.com.
-
Lokalizovali okrúhly stôl kráľa Artuša, veria historici
Nachádzal sa zrejme v Chesteri, v nedávno objavenom rímskom amfiteátri.
BRATISLAVA 12. júla (SITA) – Britskí historici a historičky veria, že sa im podarilo lokalizovať okrúhly stôl kráľa Artuša, a to na mieste nedávno objaveného rímskeho amfiteátra v Chesteri. Podľa legendy sa rytieri kráľa Artuša stretávali pri okrúhlom stole, aby si tam od svojho kráľa vypočuli inštrukcie. Pravdepodobne to však nebol kus nábytku, ale skôr obrovská stavba z dreva a kameňa, kde by sa mohlo zhromaždiť zhruba tisíc ľudí.Odborníci a odborníčky sa domnievajú, že bájny Camelot nebol pôvodne postavený ako hrad. Prikláňajú sa skôr k názoru, že to bola budova, ktorú postavili Rimania a neskôr ju opustili. “Prvé záznamy o okrúhlom stole dokazujú, že to nebol jedálenský stôl, ale miesto s kapacitou tisíc ľudí a viac,” vyjadril sa historik Chris Gidlow. “Vieme, že jedna z Artušových dvoch hlavných bitiek sa konala v meste označovanom ako City of Legions. Existovali len dve miesta s týmto názvom. Jedno bolo St Albans, ale poloha druhého ostala tajomstvom,” dodal.
Nedávny objav amfiteátra s popraviskom a dreveným pomníkom kresťanským mučeníkom viedol výskumníkov a výskumníčky k záveru, že tým ďalším miestom je Chester. “V šiestom storočí mních menom Gildas, ktorý napísal najstaršie záznamy o Artušovom živote, písal aj o City of Legions a mučeníkovej svätyni vnútri. To je pádny dôkaz. Objav svätyne v amfiteátri znamená, že Chester bol miestom Artušovho dvora a jeho legendárneho okrúhleho stola,” uzavrel.
Na svojej webovej stránke o tom informoval denník Daily Telegraph.
-
Ocenili J. Krempaského za zásluhy o dialóg medzi vierou a vedou
BRATISLAVA 14. septembra (SITA) – Po prvýkrát v histórii udelila Konferencia biskupov Slovenska na návrh jej Rady pre vedu, vzdelanie a kultúru, ktorej predsedá ordinár OS a OZ SR František Rábek cenu „Fides et ratio“ za zásluhy o dialóg medzi vierou a vedou. Prvým laureátom ocenenia udeleného pri príležitosti výročia vydania encykliky pápeža Jána Pavla II. Fides et ratio (Viera a rozum) sa dnes stal významný slovenský vedec a vysokoškolský pedagóg prof. RNDr. Július Krempaský DrSc. Udeleniu ocenenia predchádzala svätá omša za vedcov, ktorú v Kostole Najsvätejšieho Spasiteľa v Bratislave celebroval vojenský ordinár František Rábek. Zmyslom udeľovania ocenenia Katolíckej cirkvi zástupcom vedeckej obce je motivácia pre výnimočné kresťanské svedectvo v tejto oblasti a vyjadrenie dialógu vedy a viery, či viery a rozumu. Katolícka cirkev na Slovensku chce aj takýmto spôsobom vyjadriť úctu vedcom, ktorí svojím pôsobením a vedeckou činnosťou prispievajú k dialógu vedy a viery.
Profesor Július Krempaský sa narodil v Krížovej Vsi v roku 1931. Po ľudovej škole a po maturite na Kežmarskom gymnáziu v roku 1949 sa rozhodol pre štúdium fyziky na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave. Štúdium ukončil v roku 1953, ale už počas štúdií bol asistentom na Katedre fyziky na Elektrotechnickej fakulte SVŠT. Tu nakoniec ostal počas celej svojej profesionálnej pedagogickej kariéry. Július Krempaský ovplyvnil budovanie a formovanie vedy a nepriamo aj elektrotechnického priemyslu na Slovensku. Je spoluautorom šiestich patentov, neúnavným propagátorom vedy a jej uplatnenia v živote. Je známy aj v oblasti ochrany ľudských práv.Slovenský vedec absolvoval takmer 250 verejných prednášok na témy výstupov fyziky „za hranice fyziky“, vystupoval v televízii a rozhlase. Je autorom viac ako 100 monografií, vedecko-populárnych diel v slovenčine, angličtine, nemčine, desiatok vysokoškolských skrípt, šiestich patentov. Bohaté sú jeho publikačné aktivity, ktoré sa rátajú na stovky príspevkov a prednášok. Pôsobil na SVŠT, neskôr STU v Bratislave, Trnavskej univerzite v Trnave, vo Fyzikálnom ústave SAV v Bratislave, v Metodickom centre v Bratislave. Jeho meno sa objavilo v Jednote slovenských matematikov a fyzikov, v Európskej komisii pre publikácie, v Prezídiu SAV, v Kolégiu fyziky SAV, v Akadémii vied a umení v Európe, či v Učenej spoločnosti SAV. Za svoju vedeckú činnosť bol ocenený Národnou cenou SR za založenie vedeckého odboru “Termofyzikálne vlastnosti”, Cenou SAV za popularizáciu vedy, Cenou ministra školstva Slovenskej republiky za vedu a techniku a Radom Ľudovíta Štúra II. triedy za mimoriadne významné zásluhy v oblasti rozvoja vedy a školstva.
-
Roztvorenie Červeného mora mohol spôsobiť silný vietor
Americkí vedci vytvorili počítačovú simuláciu, ktorá sa zhoduje s udalosťami opísanými v knihe Exodus.
BRATISLAVA 22. septembra (SITA) – Roztvorenie Červeného mora tak, ako ho opisuje Biblia, mohol spôsobiť silný vietor. Vyplýva to z počítačových simulácií, ktoré vytvorili americkí vedci z Národného centra pre atmosférický výskum (NCAR).V knihe Exodus sa uvádza udalosť, pri ktorej sa vody mora od seba oddelili a umožnili tak Izraelitom prejsť cezeň a utiecť pred ich egyptskými prenasledovateľmi. Najnovšie simulácie ukazujú, ako mohol pohyb vetra vytvoriť na jednom mieste pevninský most. Ľudia by takýmto spôsobom mohli prejsť cez odhalené bahenné dno do bezpečia. Výsledky štúdie publikovali v časopise Plos One. Podľa vedcov mohol silný nočný vietor z východu zatlačiť vodu z mora späť do starovekej rieky v mieste, kde sa vlievala do pobrežnej lagúny. Následne sa tak vytvoril pevninský most, po ktorom mohli ľudia prejsť na druhý breh. Len čo vietor ustal, voda tento pevninský most opäť zaliala. Autor štúdie Carl Drews z NCAR tvrdí, že ich simulácie sa zhodujú s udalosťami opísanými v knihe Exodus.
Informáciu zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk.
Log in to reply.