aktivita › diskusia › Všeobecné diskusie › Naši skvelí učitelia
Tagged: cat_vseobecne
-
Naši skvelí učitelia
uskalienka odpovedal 13 years, 5 months ago 6 Členovia · 39 odpovede/odpovedí
-
Mestské dejiny deťom priblíži kniha Moja B. Bystrica
BANSKÁ BYSTRICA 10. septembra (SITA) – Banskobystrickým školákom bude pri poznávaní dejín svojho mesta slúžiť nová učebná pomôcka – publikácia Moja Banská Bystrica. Na základe objednávky mesta ju vypracovala Slavomíra Očenášová-Štrbová z Ústavu vedy a výskumu Univerzity Mateja Bela a verejnosti ju slávnostne predstaví v sobotu podvečer na Námestí SNP na podujatí Dni mesta pri príležitosti osláv 755. výročia udelenia mestských výsad Banskej Bystrici.
Nová publikácia má prispieť k výučbe regionálnej výchovy na základných školách s cieľom podnietiť prirodzenú detskú zvedavosť o spoznávanie histórie i kultúry mesta. Na vyrozprávanie dejín kráľovského mesta vytvorila autorka detských hrdinov – dvanásťročnú Barboru a desaťročného Jakuba, ktorí predstavujú mladým čitateľom zaujímavosti mesta, významné osobnosti, udalosti, architektúru či okolitú prírodu. Pri koncipovaní knihy zohľadnila Očenášová-Štrbová pripomienky odbornej i laickej verejnosti vrátane detí. Publikácia je napísaná a graficky spracovaná spôsobom blízkym detskému čitateľovi. Vyšla v náklade 1 200 kusov a jej vydanie financovala banskobystrická mestská samospráva sumou 7 416 eur.
-
Výstava má žiakov presvedčiť, že klíma nás spája
BRATISLAVA 17. septembra (SITA) – Predstaviť žiakom a učiteľom problematiku klimatických zmien a inšpirovať žiakov k tvorivému prístupu ku globálnym, ekologickým a environmentálnym súvislostiam a problémom, taký je cieľ výstavy Klíma nás spája, ktorú dnes na základnej škole v Čiernom Balogu otvoria Priatelia Zeme-CEPA.
Výstava neposkytuje žiakom katastrofický obraz o dôsledkoch klimatických zmien. Práve naopak. Priatelia Zeme-CEPA im na výstave ponúkajú nielen množstvo faktov a informácií, ale aj odpovede na najčastejšie otázky a ukážu možnosti, ako môže každý z nás prispieť k ochrane klímy. Súčasťou výstavy sú interaktívne pomôcky a hry ako je klimatický stan, prístrešok domorodcov z dažďového pralesa, ukážky predmetov dennej potreby, aké používajú ľudia z opačného konca sveta, ktoré vtiahnu žiakov priamo na výlet po zemeguli či do Amazonského pralesa.
„Chceme, aby žiaci rozmýšľali v súvislostiach a nehľadali riešenie environmentálnych problémov len v technológiách, ale aj v zmene životného štýlu a v šetrnom správaní sa k prostrediu okolo seba,“ povedal Stanislav Lacika z Priateľov Zeme-CEPA.
Výstava je určená žiakom základných škôl, jedna prehliadka trvá dve vyučovacie hodiny. Lektormi budú vyškolení žiaci, čím sa zabezpečí, že sa ich rovesníci ľahšie zapoja do aktivít výstavy. Vďaka tomu si deti zážitky lepšie osvoja a informácie budú pre nich zrozumiteľnejšie. Získané poznatky si môžu žiaci neskôr prehlbovať pomocou pracovných zošitov, ktoré dostanú po skončení prehliadky. Ich učitelia na výstave dostanú metodickú príručku k pracovným listom, ktorá im pomôže ďalej pracovať so žiakmi na vyučovacích hodinách.
„Výstava nie je určená len deťom a pedagógom v škole v Čiernom Balogu. Pozývame na ňu aj žiakov základných škôl z okolitých obcí. V októbri premiestnime výstavu do ZŠ v Brusne a v novembri do ZŠ u Filipa v Banskej Bystrici,“ dodal Lacika.
Ako agentúru SITA informovala Irena Jenčová z občianskeho združenia Priatelia Zeme-CEPA, výstavu Klíma nás spája organizujú v rámci projektu Smerom k trvalo udržateľnej energetike v regióne Poľana, ktorého súčasťou je aj široká osveta pre domácnosti a školy v tomto regióne. Projekt má podporiť lepšie využívanie lokálnych obnoviteľných zdrojov energie a zvýšenie energetických úspor. To sú predpoklady pre zníženie závislosti regiónu na dovoze čoraz drahších fosílnych palív a obmedzenie znečisťovania atmosféry skleníkovými plynmi.
-
Učitelia z Košíc a B. Bystrice zaostria na silné stránky detí
Podujatie sa zameriava na pozitívnu formu výchovy detí a hľadanie silnej stránky v každom dieťati.BRATISLAVA 17. novembra (SITA) – Semináre s názvom Tvorivosť a silné stránky detí pripravila na pondelok v Košiciach a na utorok v Banskej Bystrici medzinárodná organizácia Mensa, ktorá združuje ľudí s IQ nad 130. Určené sú najmä pre učiteľov 1. stupňa, ale aj všetkých, ktorí sa zaoberajú výchovou detí. Prednášky a modelové situácie pripravili lektori z oblasti psychológie. Seminár sa zameriava na pozitívnu formu výchovy detí a hľadanie silnej stránky v každom dieťati. V oboch mestách sa seminár začne o 9:30. V Košiciach sa uskutoční v konferenčných priestoroch hotela Dália na Lofflerovej ulici, v Banskej Bystrici bude v konferenčných priestoroch hotela Lux na Námestí slobody. Viac informácii možno získať na http://www.mensa.sk.
Informovala druhá podpredsedníčka Mensa Slovensko Hana Dojčanová.
-
Zlaté Štúrovo pero získal časopis Nový blesk z Trnavy
ZVOLEN 30. apríla (SITA) – Zlaté Štúrovo pero ako najvyššie ocenenie dlhodobo dobrého periodika získal dnes vo Zvolene časopis Nový blesk zo Športového gymnázia Jozefa Herdu v Trnave. Vyhlásením výsledkov a odovzdaním cien sa dnes vo Zvolene skončilo vyhodnotenie 16. ročníka celoslovenskej novinárskej súťaže stredoškolákov a vysokoškolákov Štúrovo pero 2010. Do súťaže, ktorá je najprestížnejším podujatím svojho druhu na Slovensku, sa prihlásilo v štyroch kategóriách takmer 90 periodík a bezmála 70 jednotlivcov.
Víťazom najpočetnejšej kategórie stredoškolských časopisov sa stal kolektív redakcie Ťahák z Gymnázia Vráble. V kategórii vysokoškolských časopisov prvé miesto neudelili. Dve druhé miesta získali OBČAS NEČAS z Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre a OKO/časopis zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Prvenstvo spomedzi vysokoškolákov si vybojoval študent Ján Glovičko z Fakulty sociálnych a ekonomických vied v Bratislave. Víťazom v kategórii stredoškolákov sa stali Lucia Vitteková zo Športového gymnázia Jozefa Herdu v Trnave a Soňa Klimčová z Gymnázia Janka Jesenského v Bánovciach nad Bebravou. Cenu Ministerstva školstva pre pedagóga za dlhodobú pomoc pri tvorbe stredoškolského časopisu udelili organizátori Božene Valkovej za pomoc redakcii Ťahák z Gymnázia Vráble.
Počas šestnástich ročníkov konania súťaže sa vo Zvolene vystriedalo viac ako dvetisíc súťažiacich študentov a porotcovia hodnotili tvorbu okolo 900 časopisov. Víťazi dostávajú vecné ceny i finančné odmeny. Záverečné dvojdňové vyhodnotenie sa uskutočňuje na pôde Krajskej knižnice Ľudovíta Štúra vo Zvolene, ktorá je jedným z hlavných organizátorov súťaže. Zámerom podujatia je predovšetkým výmena skúseností medzi mladými ľuďmi, ktorí sa zaujímajú o žurnalistiku. Aj vďaka Štúrovmu peru našli mnohí súťažiaci uplatnenie v mediálnom prostredí a iných významných oblastiach spoločenského života.Hlavnými organizátormi podujatia sú Televízia Markíza, Banskobystrický samosprávny kraj, Krajská knižnica Ľudovíta Štúra vo Zvolene a Nadácia Slovenskej sporiteľne. Na súťaži participujú Literárny fond, Ministerstvo školstva SR, Mesto Zvolen, Slovenský syndikát novinárov, Územná vojenská správa v Banskej Bystrici, Katedra žurnalistiky Univerzity Komenského, Podpolianske osvetové stredisko a Občianske spoločenstvo Štúrov Zvolen.
-
Najlepší učitelia si odniesli Ceny Slovak Telekom
O zaujímavé finančné výhry bojovalo 161 prihlásených projektov, 121 autorov sa zapojilo do súťaže po prvý raz. Ocenenia si odniesli šestnásti.
BRATISLAVA 3. decembra (SITA) – Šestnásti učitelia z celého Slovenska si prevzali ceny za využívanie moderných technológií vo vyučovaní spolu s atraktívnou finančnou odmenou. Autori najlepších prác v každej kategórii získali pre seba 1 400 eur za prvé miesto, 900 eur za druhé miesto a 550 eur za tretie miesto. Prví z každej kategórie získali aj 1 400 eur pre svoju školu. Prihlásené práce zaradili do virtuálnej knižnice prác na webstránke súťaže, odkiaľ sa nimi môžu inšpirovať aj ďalší učitelia. Po tomto ročníku súťaže knižnica narástla na viac ako 800 prác. Agentúru SITA o tom informovala Dominika Péterová zo Slovak Telekom.
V kategórii Materské školy a prvý stupeň základných škôl zvíťazila Ildikó Keresztesi, ktorá vymyslela pre deti na Základnej škole s materskou školou s vyučovacím jazykom maďarským vo Vlčanoch triednu módnu šou, pri ktorej sa žiaci naučili samostatne narábať s digitálnym fotoaparátom, kamerou a fotografickým softvérom. Na hodine angličtiny zasa využila ako motiváciu videonahrávku, kde si deti mohli v počítači pozrieť i vypočuť sami seba pri rozhovoroch. Najlepší sa dostali na virtuálnu nástenku.
Miloš Bélik zo Základnej školy Lachova 1 v Bratislave využíva niekoľko voľne dostupných výučbových softvérov na výrobu kvízov, hier či interaktívnych výučbových listov. Plánuje spustiť diaľkové exkurzie, ktorých cieľom je využitie informačných technológií na výrobu vlastných študijných materiálov. Žiaci spoznajú krásy svojho kraja a zozbierané poznatky poskytnú spolužiakom aj žiakom spriatelených škôl cez videokonferenciu či prostredníctvom vlastných pracovných listov, videí a ďalších informácií sprístupnených na internete. Na škole vzniklo aj školské fórum, ktoré je prístupné pre žiakov, ale aj pre učiteľov napríklad na zadávanie domácej úlohy. Bélik získal cenu za druhý stupeň základných škôl.Za stredné školy vyhrali Zuzana Dzurišinová a Iveta Štefančínová z Gymnázia J. A. Raymana v Prešove. Fyzikárka a chemikárka spojili environmentálnu výchovu a potrebu využívania informačných technológií s bežným vyučovaním. Vznikla internetová stránka s odkazom na projekt Slnko v sieti, kde sú uverejňované niektoré výstupy žiakov. Medzi jednu z úloh patrila napríklad aj výroba reklamnej kampane pre enviroprojekt, na ktorom žiaci pracovali.
V kategórii Špeciálne školy si cenu odniesla Lucia Kortmanová zo Základnej školy R. Dilonga v Trstenej. Projekt Zakliate kráľovstvo kráľa Dobroslava, inšpirovaný rozprávkou, realizovala v nultom ročníku na základnej škole, ktorú navštevovali žiaci s rôznymi poruchami správania a učenia sa. Postava kráľa Dobroslava a rozprávkové bytosti naučili žiakov všetky tlačené písmená abecedy a pomohli im zostaviť Rozprávkové šlabikáre, ktoré v závere projektu pokrstili. Úlohy a aktivity v projekte naučili žiakov jednoducho a hravo pracovať s dostupnými informačnými technológiami a edukačnými programami.
Tento ročník súťaže mal niekoľko noviniek. Okrem možnosti pripojiť k práci aj video, ktorú využila tretina prihlásených učiteľov, či osobných obhajob prác, sa spustila aj kampaň na upriamenie pozornosti na potrebu zapájania moderných technológií do vyučovacieho procesu. Najproduktívnejší kraj bol Žilinský, medzi predmetmi, z ktorých prišli práce, boli regionálna, hudobná, dramatická, sexuálna a živočíšna výroba, projektovanie záhrad, chov koní a jazdectvo.
Od septembra prihlasovali učitelia materských, základných, stredných a špeciálnych škôl projekty, ako vyučovať pomocou info-komunikačných technológií do piateho ročníka súťaže Cena Slovak Telekom. O zaujímavé finančné výhry bojovalo 161 prihlásených projektov, 121 autorov sa zapojilo do súťaže po prvý raz. Hodnotil sa rozsah využitia informačných technológií, atraktívnosť pre žiakov, praktickosť i nadčasovosť použitých nástrojov a metód. V komisii sa stretlo 12 členov akademickej obce, ktorí prvýkrát tento rok hodnotili finalistov aj podľa osobných prezentácií ich projektov, po ktorých dostali učitelia priestor aj na diskusiu a výmenu skúseností. “Nezabúdame, že aj vďaka týmto šikovným a obetavým pedagógom si deti môžu v dospelosti splniť svoje sny o vzdelaní a vytúženom povolaní. Najdôležitejšie pre deti je, aby ich učivo bavilo a mali chuť vzdelávať sa. Informačno-komunikačné technológie sú tým pravým nástrojom, ako udržať pozornosť žiakov a zároveň ich pripraviť plnohodnotne do pracovného života, a to najmä v čase, keď už vyrastajú v prirodzenom prostredí dostupnosti moderných technológií,“ tvrdí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Slovak Telekomu Miroslav Majoroš. -
“Najproduktívnejší kraj bol Žilinský, medzi predmetmi, z ktorých prišli práce, boli regionálna, hudobná, dramatická, sexuálna a živočíšna výroba, projektovanie záhrad, chov koní a jazdectvo.”
zaujimave slovne spojenie… podla mna zle naformulovana veta… ale aspon sa clovek pri citani serioznych sprav pobavi :smt043 -
Najlepšou slovenčinou sa pýši škola Dolinský potok
KYSUCKÉ NOVÉ MESTO 29. júna (SITA) – Najlepšou slovenčinou v krajine sa môžu popýšiť žiaci základnej školy Dolinský potok v Kysuckom Novom Meste. Monitor ministerstva školstva zvládli najlepšie zo všetkých testovaných škôl na Slovensku. „Je to výsledok systematickej práce našich učiteľov od 1. až po 9. ročník. Teraz zbierame ovocie našej každoročnej driny a sme veľmi radi, že sa v našej škole nachádzajú žiaci, ktorí si vážia vedomosti a majú chuť učiť sa. Z 28 deviatakov bolo 16 vyznamenaných, z nich desať so samými jednotkami. Víťazné umiestnenie v celoslovenskom rebríčku nás teší, ale aj zaväzuje,“ povedal riaditeľ školy Pavol Zátek.
Ministerstvo školstva zverejnilo rebríček najlepších desiatich škôl na Slovensku v testovaní Monitor zo slovenského jazyka po prvýkrát. Druhé miesto obsadila základná škola na Školskej ulici v Slovenskej Vsi, tretia skončila základná škola Slobodného slovenského vysielača na Skuteckého ulici v Banskej Bystrici. V prvej desiatke nefiguruje žiadna bratislavská škola.
-
Skvalitniť vzdelávanie môže spätná väzba učiteľom,rodičom a žiakom
Rezort školstva sprístupní školám testy OECD PISA, urobil dotazníkové zisťovanie informácií o morálke, atmosfére v škole a v rodine, o zvládaní stresu a záťaže v školách a rodinách a upravil testy Monitora 9, aby sa už žiaci nesnažili memorovať.
BRATISLAVA 28. júna (SITA) – Ministerstvo školstva historicky po prvý raz sprístupňuje všetkým školám úlohy z testov OECD PISA, aby ich mohli začiatkom budúceho školského roka použiť. Tieto testy totiž podľa ministra školstva Eugena Jurzycu dosť presne zodpovedajú predstavám vedenia rezortu o tom, čo sa má v školách učiť. “Pomáhajú nám meniť charakter toho, čo sa má v školách učiť a vysielame tým signál aj o našich predstavách,” povedal na tlačovej besede minister školstva Eugen Jurzyca Podľa vedenia rezortu je aj takéto zverejnenie testov napĺňaním spätnej väzby, o ktorú sa snažia. Práve spätnú väzbu totiž považujú za jednu z ciest, ako skvalitňovať vyučovací proces. Podľa analýz OECD tie školské systémy, ktoré častejšie používajú spätnú väzbu, napríklad formou takéhoto testovania, dosahujú lepšie výsledky. “Nie je to tak, že zverejňujeme testy PISA preto, aby si deti natrénovali odpovede na otázky. V najbližšej PISA budú iné otázky, bude v nej dôraz na matematickú gramotnosť, my sa snažíme klásť dôraz na čitateľskú gramotnosť,” povedal Jurzyca. Minister prízvukoval, že sa veľmi snažia o to, aby deti vedeli lepšie čítať s porozumením. “Čítanie s porozumením je základ úspešnosti v živote, je to extrémne dôležitá kompetencia, ktorú majú deti v škole získať,” vyhlásil. Podľa štátneho tajomníka Jaroslava Ivanča je na učiteľoch, ako si pomôcku v podobe testov PISA osvoja. “My im dávame návod, aký je medzinárodný trend hodnotení v skúmaní vedomostí a základnej gramotnosti žiakov,” dodal Ivančo.
V snahe o získanie ďalšej spätnej väzby v uplynulom školskom roku robil rezort po prvý raz dotazníkový prieskum, ktorý mapoval informácie o morálke, atmosfére v škole a v rodine, o zvládaní stresu a záťaže v školách a rodinách. Podľa Jurzycu im totiž ide o to, aby sa deti v škole nielen naučili po slovensky, cudzie jazyky či ostatné predmety. “Ide nám o to, aby škola pripravovala aj tak, aby boli spokojné v živote, aby dokázali pracovať v tíme, aby mali sociálne kompetencie,” vyhlásil minister. Prieskum chcú v budúcnosti ešte rozšíriť o otázky aj ďalšie školy. “Chceme, aby slovenská verejnosť vnímala testovanie vedomostí v kontexte aj k zisťovaniu postojov žiakov a kontexte toho, ako klíma školy, sociálne a rodinné prostredie a ako je samotný žiak formovaný – ako to vplýva na jeho výsledky v testovaniach,” konštatoval Ivančo.
Testovanie vedomosti totiž nepovažujú za exkluzívny nástroj hodnotenia školy. “Pokladáme to za veľmi vážnu spätnú väzbu do slovenského vzdelávacieho systému, v akom stave sa nachádzajú slovenské školy a vzťahy učiteľov-žiakov, učiteľov-rodiny,” uviedol Ivančo. Od tohto poznania sa bude odvíjať nadstavenie celého systému
Ministerstvo upravilo aj otázky v testovaní Monitor 9. “Už tento rok sa tam prejavilo, že chceme, aby sa v škole učilo modernejšie, to znamená to známe zníženie podielu memorovania a viac kritického myslenia a myslenia v súvislostiach,” vysvetlil Jurzyca. Do testov pridali napríklad vzorce, čím školám vysielajú signál, že mierne ustupujú od bifľovania a postupne idú smerom, aby sa deti učili viac rozmýšľať.
Po prvý raz zverejnili aj rebríček najlepších desiatich škôl. Ministerstvo má zámer, aby sa aj ostatné školy a verejnosť dozvedeli, ktoré školy dosahujú najlepšie výsledky. Zatiaľ zverejnili výsledky testov zo slovenčiny, ale môžu to urobiť aj s testami z matematiky. Zaujímavosťou je, že na prvých desiatich miestach sa neobjavila žiadna bratislavská škola. Prvá skončila ZŠ Dolinský potok 1 114 v Kysuckom Novom Meste, za ňou ZŠ na Školskej ulici 313 v Slovenskej Vsi a ZŠ Slobodného slovenského vysielača na Skuteckého 8 v Banskej Bystrici.
-
Jedna zlatá a dve bronzové medaily pre Slovensko na GENIUS olympiáde
BRATISLAVA 4. júla – Jednu zlatú a dve bronzové medaily získali stredoškoláci na Medzinárodnej olympiáde environmentálnych projektov (International High School Science Project Olympiad on Environment) – GENIUS olympiáde (Global Environmental Issues and Us).
V dňoch 26. júna – 1. júla 2011 sa na New Yorskej štátnej univerzite v Oswegu v USA uskutočnila GENIUS olympiáda. Hlavným poslaním olympiády je podporiť žiakov stredných škôl v hľadaní riešení environmentálnych problémov, ale aj podnietiť ich, aby prispeli k ochrane a zlepšeniu životného prostredia. GENIUS olympiádu organizuje New Yorská štátna univerzita v Oswegu v spolupráci s nadáciou pre vedu a vzdelávanie Terra.
376 nadaných žiakov stredných škôl v oblasti vedy a techniky zo 46 štátov predstavilo na GENIUS olympiáde 188 súťažných projektov zameraných na riešenie environmentálnych problémov. Slovenskú republiku reprezentovali 5 žiaci stredných škôl s 3 súťažnými projektmi.
Zlatú medailu, vecnú cenu a čestné uznanie za mimoriadne vedomostí získal Peter Horváth, žiak Gymnázia Jána Chalupku v Brezne, ktorý vyvinul novú metódu stanovenia kadmia vo vode. Bronzovú medailu a vecnú cenu si z GENIUS olympiády odniesla Emília Petríková, žiačka Gymnázia J. G. Tajovského v Banskej Bystrici za projekt s názvom „Vplyv zinku na rôzne vývinové štádiá fazule záhradnej“. Ďalšiu bronzovú medailu a vecnú cenu získal aj Daniel Grega, žiak Gymnázia na Exnárovej ulici v Košiciach za projekt s názvom „Zrážanie kovov z kyslých banských vôd“.
Log in to reply.