aktivita diskusia Múzeá a Galérie Prístup do depozitárov múzeí a galérií v zahraničí

Tagged: 

  • Prístup do depozitárov múzeí a galérií v zahraničí

    Posted by petra on 21. júna 2008 at 14:40

    Máte prosím niekto skúsenosť s prístupom do Maďarských múzeí a galérií k exponátom v depozitoch? Plánujem si ( už dlhšiu dobu :-)) dohľadať diela stredovekých Majstrov tvoriacich na Slovensku, v Budapešti. Diela niesú v stálych expozíciách a v depozitároch sú označené ” šifrovane” maďarskými názvami prípadne aj lokalita povodu diela je nie ľahko odhaliteľné. Motiváciu k hľadaniu beriem z obsiahlosti “odvezených” zbierok, ale pre súkromné štúdium v Budapešti by som ocenila vaše prípadné rady a skúsenosti.

    Osobne som doteraz prekonala len bytokratickú barieru v Prahe v NG. Kde je prístup do depozitárov na telefonické objednanie ( t.j. OK) ale s fotografovaním bol neuveritelný problém, kedy ani sama inštitúcia nevedela ako sa k mojej žiadosti má vyjadriť a nakoniec mi ponúkla buď ČB smínky ( šlo o gotické obrazy) alebo po dlhých vysvetlovaniach snímky súčasné profesionálne fotografie- bohužiaľ ( asi fotografom v NG mc neplatia a ani oni sami nemajú ambície fotiť kvalitne- ich diela som nakoniec pre farebnú nepresnosť a rozostrenosť nemola použiť) : to len taká aktualita z Čiech snáď to bola výnimka.

    Aj od kunsthistorikov viem, že do depozitárov a k fotografiám zbierkových predmetov majú veľmi komplikovaný prístup ( aj z dovodu, že samotné inštitúcie nemajú!! v dnešnej dobe fotodokumentáciu diel v digi podobe- len s tým začínajú…doteraz používajú len ČB archív) pozn. : úprimne ľutujem kunsthistorikov keď majú podľa ponúkaných dostupných podkladov študovať…..a prinášať hodnotné info o povode,…interpretovať…..aj oni sú podozrievaný zo” špionáže”.. ( pre zlodejov….)

    Ďakujem za kolegiálnu výpomoc :-) tuším, že toto téma može podnietiť citlivú národnoidentickúúúúú debatu- to by som nerada. (O tom potom)

    sasha odpovedal 13 years, 4 months ago 4 Členovia · 6 odpovede/odpovedí
  • 6 odpovede/odpovedí
  • Anonymous

    Member
    21. júna 2008 at 16:46

    Neviem cia si ty kolegina ale moja urcite nije. Akurat viem ze si dost mlada predpokladam kunsthistoricka o muzejnych zbierkach nic nevies a predpokladas ze kazdy bude v pozore ked zavelis. Ja osobne by som ta do depozitu nepustil a keby si zacala o foteni tak si uz aj skoncila. Ty si asi myslis ze to je sifrobvany cirkus humberto. Takze na sebe najprv zapracuj a potom prides na to, ze takych ako ty je cela kopa a polovica z nej sedi v muzeach uz sto rokov.

    p.s. prepac ale ta tvoja motivacia je tiez pekne prastena

  • sabatier

    Member
    22. júna 2008 at 0:10

    nenene: pevne dufam ze nemas v sprave ziadnu zbierku a ak ano, tak dufam ze z nej nic potrebovat nebudem. ved naco su tam tie veci? aby na nich sedel ktosi ako zaba na prameni ako si to prezentoval ty? ja si myslim ze spracovat diela zo Slovenska v zahranicnych zbierkach a zasadit ich do kontextu z ktoreho boli vytrhnute je mimoriadne dolezita vec, samozrejme nie ako otazka nejakeho narodniarskeho boja. Poliaci sa o to uz dlho snazia a ich praca prinasa velmi zaujimave vysledky najma v oblastiach ktore neskor pripadli Ukrajine. O situacii v Madarsku viem len tolko ze je tam sialena byrokracia ohladne tychto veci, ale so spravnymi kontaktami sa da vsetko :-)

  • sasha

    Member
    22. júna 2008 at 10:54

    Ida okolo pokúsim sa reagovať aj keď priestor je značne obmedzený. Nenene reagoval spôsobom nehodným tohto fóra a keby jeho reakcia nemala racionálne jadro, o ktorom sa dá debatovať, skončila by na smetisku. Ale…
    Nenene má buď vedomosť alebo dokonca nejakú zbierku spravuje a pozná názory a spôsoby laickej verejnosti (sabatier prepáči). Múzeá tu nie sú na to aby umožňovali prístup verejnosti do depozitárov, priestorov so zvláštnym režimom, do ktorých okrem poverených osôb nemá kto čo chodiť. Múzeá majú ochraňovať doklady o vývoji prírody a spoločnosti pre budúce generácie a depozitár so svojim režimom, je súčasťou tejto ochrany. Kto bol vo väčšej knižnici vie ako sa dostane ku knihe.
    Podľa môjho názoru každý občan Slovenskej republiky by mal mať garantovaný prístup k múzejným zbierkam v rozsahu formulácie požiadavky. To znamená, že ten kto ju bude formulovať “dohľadať diela stredovekých Majstrov tvoriacich na Slovensku” asi neuspeje. Odporúčam nasledovný postup:
    1. Spracovať projekt.
    2. Nájsť organizáciu, ktorá sa dá presvedčiť, že projekt je dobrý a bude ochotná mladého bádateľa zastrešiť takže pod jej menom a záštitou potom môže rokovať so zahraničnými múzeami.
    3. Vykonať prieskum v dokumentácii konkrétneho múzea. To ale neznamená, že prikážete múzeu aby ho urobilo za vás. Na 98% to neurobí.
    4. Na základe prieskumu formulovať žiadosť a s najväčšou pravdepodobnosťou vám vyhovejú.
    5. Nezabúdať používať zázračné slovíčka a výstup zaslať múzeu, s ktorým ste spolupracovali.
    Pokiaľ ide o obrazovú dokumentáciu myslite na to, že digi je tu od roku 2000 a v múzeách sa začalo používať neskoršie. Pokiaľ budete chcieť obrazovú dokumentáciu treba si ju objednať a zaplatiť. Potom ju môžete kritizovať. Darovanému koňovi…
    Najväčší problém nevidím v “sialenej byrokracii” (to sa dá vždy zvládnuť) ale v stave v akom je dokumentácia zbierok. To môže byť najväčší problém a kameň úrazu. Pokiaľ je taká ako vo väčšine slovenských múzeí… treba ísť do depozitáru :D

  • petra

    Member
    22. júna 2008 at 13:37

    Najskor sa ospravedlním za formuláciu ” kolegiálna výpomoc”, chápem že to može podráždiť.
    Doplním: v NG v Čechách to bola výnimočná akcia (zákazka) a fotodokumentácia a ostatné informácie mi boli poskytnuté nakoniec ochotne. Bolo mi vysvetlené, že depozitár je prístupný na základe konkrétnej písomnej žiadosti KAŽDÉMU. Nie len vyvoleným. A tento prístup je myslím správny. Pre koho by sa mali deponované diela uchovávať? ak by nemali byť vobec prístupné v súčasnosti? v ktorej budúcnosti?…som reštaurátorka a aj pre mne zverené diela je myslím vždy prospešné keď mám možnosť ( veď je to úžasné, nie?) vidieť rukopis, podanie, techniku Majstra, ale aj sposob predchádzajúcich reštaurátorských zásahov aj na iných jemu pripisovaných dielach. Považujem za svoju povinnosť dohľadať si čo najviac informácií.
    sabatier ďakujem za pripomenutie Polskej praxe
    Saša – vobec nepredpokladám, že niekto bude nadšene otvárať depozitár, aby som sa tam ja a mne podobní hrabali a bude mi plniť priania. Projekt je jasný ( treba len formulovať), záštita organizácie by bola. Len dohľadať inventárne čísla v kartotékach.
    Zaujímala ma prípadná podobná skúsenosť ( nebudem iste prvá ). A keď chýba z napr. pašiového cyklu 8 scén a na Slovensku sú dve maľované tabule….( na Slovensku vystavené v Maďarsku deponované) to je zaujímavé aj z hĺadiska klimatogogického – k akým viditeľným zmenám došlo/ dochádza na dielach vzniklých súčasne, ale dlhodobo zaišťovaných v iných klima režimoch….vedľa ďalší možných porovnávaní reštaurátorských prístupoch….Aj pre tie “budúce generácie” by bolo lepšie, keby súbory diel boli kompletované aspoň v katalógovej – knižnej podobe.
    som idealista s dostatkom pochopenia pre vyťažených nedocenených pracovníkov kultúrnych inštitúcií…

  • harp

    Member
    11. júla 2011 at 9:54

    Prislo emailom:

    Celosvetový prieskum depozitných podmienok v múzeách
     ICCROM – conserving culture, promoting diversity
     We are launching a worldwide appeal to save museum collections in
    storage at risk. If you work in a museum, take 10 minutes to answer
    this online survey for the chance to win a one-year subscription to
    UNESCO’s MUSEUM International magazine. Spread the word to your
    contacts! So far, museums in over 100 countries have answered. Make
    sure your institution and country are represented!!

    http://museumstorage.questionpro.com/

  • sasha

    Member
    11. júla 2011 at 15:24

    Tak som na to skočil. Veď mať ročné predplatné UNESCO MUSEUM International magazine zadarmo je lepšie ako akcia v Lídli. Lenže všetko čo je zadarmo za veľa nestojí alebo má háčik. Ten sa vykľul  hneď v druhej otázke, kde treba uviesť približné počty zbierkových predmetov v skupinách

    Agriculture   

    Archaeology   

    Arms & armour   

    Costume & textile   

    Decorative & applied arts   

    Ethnography   

    Fine Art (paintings)   

    Fine Art (sculpture)   

    Fine Art (works on paper)   

    Furniture   

    Geology   

    Maritime   

    Medicine   

    Music   

    Natural history   

    Numismatic (coins)   

    Oral history (recordings)   

    Personalia (personal belongings)   

    Photographs   

    Science and industry   

    Social history   

    Transport   

    Other

    a tým pravdepodobne každý kto sa chce “reprezentovať” a mať zadara časopis skončí (tak ako ja) :o.

    Mrzí ma len, že ICCROM sa tiež bohvieako nevyreprezentoval. Nuž ale zameťme si najprv pred vlastným prahom.

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť