-
ÚĽUV – výstavy, akcie
Vystavia úľosochy hudobníkov keramikára Franka
Výstava je zároveň premiérou nového výstavného priestoru – pavlačového nádvoria ÚĽUV-u.BRATISLAVA 6. septembra (SITA) – Ústredie ľudovej umeleckej výroby ÚĽUV otvára v stredu novú výstavu, predstaví tvorbu popredného slovenského keramikára, figuralistu Jozefa Franka. Frankove úľosochy zosobňujú ľudových hudobníkov a sú autorovým exkurzom do detstva. Výstava je zároveň premiérou nového výstavného priestoru, malebného pavlačového nádvoria ÚĽUV-u. Exteriér niekdajšieho vinohradníckeho domu sa tak stáva novým miestom pre plenérové výstavy. Frankova tvorba bude prístupná do 24. októbra. Agentúru SITA o tom informovala PR manažérka ÚĽUV-u Barbora Krížová.
Popredný slovenský keramikár, figuralista a výtvarník Jozef Franko (1951), rodák z Pezinka-Grinavy, absolvoval odbornú keramickú školu v Modre, v známej Slovenskej majolike. Začínal v Západoslovenských tehelniach v Pezinku, kde sa podieľal na založení výroby dekoratívnej keramiky. Istý čas spolupracoval aj s Ústredím ľudovej umeleckej výroby. So svojím tímom výtvarne spracoval kruhové kachle do reprezentačných priestorov prezidenta v Grassalkovichovom palác. Pri príležitosti návštevy pápeža Jána Pavla II. vytvoril zdobený reliéfny podnos pre uvítací ceremoniál, ktorý je vystavený v expozícii Starej radnice v Bratislave. V roku 2004 získal osobné ocenenie prezidenta SR – Striebornú medailu za kultúru.
Frankova tvorba je hra s hlinou, ktorej dokáže nielen vnútiť výraz, ale i odovzdať emócie. Originalita jeho sochárskeho rukopisu je v technike odvodenej z džbánkariny. Jeho sochy nesú odkaz tradičnej úžitkovej keramiky a zostávajú verné hrnčiarskemu kruhu. Získala si ho figúra, umožnila mu individualizovať tvorbu a dokonale poslúžila na pretlmočenie širokej škály emócii v jeho životnej téme, ktorou sú Piety a Madony. Ako figuralista sa predstavil aj na svojej prvej autorskej výstave v roku 1970.
Hudobníci Jozefa Franka sú umením roztopaše, autorskou zábavkou, návratom do sveta detstva, uvoľnením fantázie a oddaním sa tvorivej slobode. Staré hlinené úle, točené figurálne svietniky a medvedie dózy na tabak ostávajú tak iba v polohe inšpirácie a latentne prítomné v groteskne rozohraných postavách. Prinášajú oslobodzujúci pocit radosti, provokujú nápadom i humorom. Nenútia k zamysleniu, ale prichádzajú, aby zbavili stresu. Sú absolútnym protipólom sveta bolesti, ktorý nám autor dávkuje vo svojich Pietach. Patria do kategórie záhradných plastík.
Log in to reply.