aktivita diskusia Starožitnosti a zbierky Vycistenie olejomalby

  • Anonymous

    Member
    27. júla 2006 at 11:46

    Zapájam sa do diskusie, lebo… odporúčať Vá nejaký technologický postup, je to skôr náhoda, ako ho použiť vo Vašom prípade. Ako by ste prišli do práčovne a pýtali sa, že máte doma šaty, len nech Vám poradia ako ich oprať, očistiť, bez toho, že by vedeli o aký materiál ide. Stými rôznymi návrhmi, ktoré odzneli, by som veľmi zvažoval, či ide o pomoc, alebo o predčasný koniec nejakej malby. Zvážte predsa ide o odborný zásah…

  • freya

    Member
    27. júla 2006 at 13:00

    Okrem toho o akej etike sa tu hovori, my navstevnici obnovy mame tiez svoju etiku ale ta je trochu ina ako etika v muzeu. Pretoze ak vsetky predmety maju urcitu muzealnu hodnotu (mozno nie dnes, ale o rok alebo sest), nemozno ich opravovat, cistit a mozno ani pouzivat, pretože čo ak sa nejaky muzejnik rozhodne pojat ich do zbierky. Ine zasady za mrezami muzejnych atelierov, ine zasady v normalnom zivote. Navstevnik obnovy ma inu etiku ako konzervator v muzeu. Spraaaavne Lujza. Ale ked sa tento navstevnik chce hrat na “sukromneho konzervatora”, mal by sa rovnako ako sukromny konzervator v realnom nemuzejnom svete (norm. zivot si pisala) riadit rovnakou etikou platnou pre vsetkych konzervatorov (Code of ethics)
    Mimochodom rozhodnutie o prijati do zbierky vykonava konzervator v severskych krajinach v spolocnom rozhodnuti s kuratorom. Nie muzejnik. Ale to len pomimo..
    V praci konzervatora nie je rozhodujuce ci sa predmet o niekolko rokov objavi/ neobjavi v muzeu. je to uplne irelevantne. A preto by sa rozdiely ani v tejto diskusii nemali robit. Nakoniec preco by sa mali?
    ak niekomu ide o financny zisk, pripadne je v casovej tiesni, zakaznik nema dostatok financii…atd. potom “platia” ine zasady? Nemali by, ale casto je to tak. A na to treba pevne nervy. Obdivujem takych konzervatorov. Ja sa pojdem skryvat za instituciu radsej a mat ciste svedomie…

    Co sa tyka severskych krajin, mozem hovorit len o Norsku, s urcitymi nepriamimi informaciami o Svedsku. Podla mojich osobnych dojmov je vacsina restauratorskych prac v univerzitnych a narodnych zbierkach vykonanana na dobrej urovni. Najdu sa aj vynimky, ktore si oni velmi radi priznaju. Sraanda :P
    Pri kazdom rozhodovani o restaurovani totiz pracuju interdisciplinarne, cize diskutuju s roznymi odbornikmi z roznych disciplin, roznych muzei, a kolegov v zahranici…. a niekedy je to veeelmi zdlhave… (mesiace). Ked sa konecne rozhodnu k nejakemu zakroku (tak aby boli splnene podmienky reverzibility a ako taka autentisita) tak sa vsetky materialy najprv testuju… Nori su trpezlivi, zasadovi, opatrni a hlavne ferovi. Radsej budu 100 rokov diskutovat ako by si mali chybu potom vycitat.. Pripadne ine muzeum by im vytklo. Sadru patlat na keramiku som ich nevidela.

    Neviem co myslis pod pojmom “kopa mudrych reci” zda sa ti ze mam??? 8O to je dost smutne potom.. lebo ja si teda tak nepripadam.. skor ako z marsu si tu pripadam. MOje reci su myslene len dobre, ak niekoho rozculuju.
    Maruska, radsej si premysli a potom nebudes lutovat ukvapene rozhodnutie.

  • sasha

    Member
    27. júla 2006 at 15:06

    Profesionál a amatér prirodzené protipóly ženúce vývoj akejkoľvek ľudskej činnosti vpred. Dva nezmieriteľné názorové póly v histórii, archeológii, poézii i reštaurovaní. Dva rozdielne svety riadiace sa vlastnými písanými i nepísanými zákonmi, zásadymi a pravidlami.
    Obnova by mala byť “…križovatka informácií…voľného zoskupenia ľudí…v oblasti pamiatok, zbierok a starožitností…” teda ľudí majúcich “…zdravy pocit bazne a hrdosti na nase duchovne i materialne dedicstvo…” ako to napísala Ludmila. To je písaný zákon Obnovy a každý jej návštevník by ho mal rešpektovať. Amatéri by mali rešpektovať profesionálov a o to viac by mali profesionáli rešpektovať amatérov. Prečo? Pretože to majú v popise svojho životného poslania. Nie každý môže byť reštaurátorom a určite ním ani nebude. To však neznamená, že by si nemohol opraviť stoličku, skriňu alebo vyčistiť trebárs aj obrázok. Môže, a všetci profesionáli by mu mali tlieskať, že prišiel na Obnovu po radu. Aká tá rada bude to je už iná pesnička. Sám mám nedobré skúsenosti s udeľovaním rád a videl som nepredstaviteľné hrôzy, ktoré spáchali nádejní adepti na profesionálov pod odborným vedením. To je ale kolobeh života, staré veci zanikajú a baroková rezba má pre jednoho obrovskú historickú hodnotu, pre druhého iba hodnotu dreva na kúrenie. S Lazymanom súhlasím, že “…Cela obnova nie je o nicom inom ako o udrzani zelaneho smeru v oblasti sposobom o ktoreho spravnosti su admini a redaktori presvedceni, ze je spravny.” Treba len zvážiť prostriedky, vymedzit hranice a priznať amatérom právo na informácie.

  • harp

    Member
    27. júla 2006 at 17:56

    S Lazymanom súhlasím, že “…Cela obnova nie je o nicom inom ako o udrzani zelaneho smeru v oblasti sposobom o ktoreho spravnosti su admini a redaktori presvedceni, ze je spravny.” Treba len zvážiť prostriedky, vymedzit hranice a priznať amatérom právo na informácie.

    Hm Saša, vcelku s tebou suhlasim. Tiez si myslim ze dobry profesional, vie co to vysvetlit amaterovi bez toho aby mal pocit ze spravil nieco zle, alebo ze zhresil voci svojmu presvedseniu.

    Co sa tyka temy… uz davno nie je o cisteni olejomalby.

    Smerovanie Obnova.sk sa od roku 2000 niekolkokrat mierne menilo. Ovplyvnuje ho kazdy navstevnik. Kto by bol v roku 2002 povedal ze sa na Obnova.sk bude diskutovat o detektorovani? Alebo napriklad legendarna tema pokecame ci samrole. Tieto aj ine neustale menia smerovanie Obnova.sk.

  • Anonymous

    Member
    27. júla 2006 at 18:35

    Maruska, ejha, na cosi som zabudol. Pri striekani obrazu krycim lakom najprv nastriekas jemnu vrstvu, par dni pockas, potom este raz jemnu, pockas, potom uz riadne podla uvazenia. Ide o to, aby tie prve vrstvy zalepili pory a strbiny, inac lak prejde az na druhu stranu a moze pritom strhnut trochu farby a vsetko skreslit… Ako vidis, restaurovat, to chce odbornika. Kde ich vziat, ked bolsevik destruoval aj tuto oblast?

  • freya

    Member
    1. augusta 2006 at 20:49

    taka pekna umela krakelaz? :D

  • Anonymous

    Member
    1. augusta 2006 at 22:33

    Tazko povedat co pri sojom rozvlacnom opise tych dolezitejsich veci mas na mysli pokial ide o tu krakelaz. Berem to z tej veselsej stranky – tak to vas tam ucia na tych zahranicnych skolach pekne svinaciny.
    Inak to tam aj v muzeach moze vyzerat ked o tom co a ako s predmetom rozhoduje kurator. Dufam ze je to aspon kunsthistorik :tongue6: to sa nedivim ze nad tym badaju 100 rokov, co im aj predmetom moze byt v podstate uz jedno. A na tu keramiku co patlu zrazany esterifikovany dimetylftalat? Pouc nas trosku, len nepo norsky tomu tu rozumeju len niektory ftaci.

  • freya

    Member
    1. augusta 2006 at 23:42

    si precitaj odznova lazyman, lebo si lazy… a aj to v kontexte patlaju si znova precitaj..

    JAAAAAAAAAJ k tej krakelazi. Ved sa este rospis, nech sa mam na com smiat. 8) nezabudnite pouzit fen.. ved po pouziti saponatu ktovie ake vrstvy este budu viditelne.

    Co sa tyka slovenskych restaurovani, tak expozicia v trencianskom muzeu hovori za vsetko. :smt019
    Inak nemas ty tak nahodou diagnozu: komplexo anibratislava + zahranicna alergia?

  • freya

    Member
    2. augusta 2006 at 0:10

    :D

  • freya

    Member
    3. augusta 2006 at 12:45

    Lujza napisala:

    Vlastnosti lanoveho oleja: sice schne rychlejsie, ale ma tendenciu zltnut.. Takze ak chces ocistit spinavy zazltnuty obraz tymto materialom, ides sama proti sebe Maruska.

  • Anonymous

    Member
    3. augusta 2006 at 14:23

    No vidis ze to ide aj inac Beruska. Cakal som sice toho trochu viac ale toho sa iste zhosti alchemista Jupiter.

  • vera

    Member
    3. augusta 2006 at 14:48

    Lazyman – konkrétne ktorý/aký saponát myslíš,hmm? :)

  • Anonymous

    Member
    4. augusta 2006 at 22:24

    Vera, to je otazka skutocne na telo a tiez otazka, na ktoru sa maloktora studovana hlava zmoze. Druhou takou otazkou na telo je – konkretne aku vodu myslis. Kazdopadne z mojej strany :thumbleft: !
    Ale k tomu saponatu. Saponatik to musi byt neutralnej (nealkalickej) alebo priblizne neutralnej povahy (asi ako ja 8) ). Nemal by obsahovat bieliace, opticky zjasnujuce prostriedky ani latky zmakcujuce vodu. Nuz a vodicka by mohla byt destilovana, v horsom pripade prevarena a aby tu bolo nieco aj pre moju oblubenu, da sa pouzit aj prefiltrovana dazdovka (myslim dazdovu vodu, nie cervika, ktory sa zle filtruje).
    Celkom urcite by sa na obnove nasli aj taki, ktori by prisahali, ze jemny posun cistiaceho roztoku na jednu alebo druhu stranu od neutralu (kyslejsi / zasaditejsi) je ziadany a ulahcuje cistenie, ale to je ich nazor a ja sa s nimi skriepit nebudem.
    Nakoniec len pripomeniem – kto sa tejto rady bude drzat, robi to na vlastne nebezpecie.

  • freya

    Member
    18. septembra 2006 at 13:40

    tak ako Maruska, nebola som aktivna na obnove uz dlhsiu dobu.. ako sa ti podarilo obraz ocistit?

  • Anonymous

    Member
    1. januára 2009 at 14:52

    Co sa tyka profesionalov a amaterov, tak co sa tyka restaurovania je bezne, ze profesionali pouzivaju amaterov a restaurovanie je velmi velka makacina. Ale co sa tyka maliarov, ked ma niekto vynimocny talent a maluje klasiku svoju, nikto nedokaze z netalentovanych namalovat to co on a tak vynimocne, lebo to ma smrnc. A nepocitam hypertalentovanych restauratorov, ale ked nie su hypertalentovani maliari, tak pochybujem, ze nedomrsia malby, nie je to mozne, aby to nedomrsili. Cize nie je restaurator ako restaurator. Co sa tyka oznacenia profesional a amater, zneuzivaju sa tieto pojmy na kazenie dobreho mena zakernymi dalsimi maliarmi a zneuzivaju taktiez galerijne zalezitosti az do krajnosti trestneho oznamenia niekedy. Stretavam sa s ludmi, ktori maju mensie IQ. Sama som nestudovala, z dovodu, ze mi zakazali rodicia, tak so nemohla ist na vytvarne skoly, ale robim profesionalnu karieru a mam nastudovaneho rozhodne na vysokej urovni a mam skusenosti z vela oblasti a vela nastudovaneho ako polyhistor a mam skusenost, ze bezne ludia si sami nestuduju a potom ta vysoka az tak nestaci lapat dych s dobou. Ona prerobi osobnost a preto som nedostudovala inu skolu, ale zacala, lebo som sa nedala prerobit a ked mi nespravodlivo nedali skusku, radovala som sa, lebo som rodena maliarka, ale naozaj niektori ludia mozu vediet vela veci na vedeckej urovni, co je ina uroven ako ti, ktori len prezru nejake skripta a nic si nepametaju a nechapu az tak ako ini. Niektori vedia vela jazykov a ini na to nemaju a dnes su trendy take, ze sa vyzdvihuju zakerne ludia, co su dekadentni namiesto majstrovskych, to rozdhone nie je pozdvihnutie urovne na Slovensku a smuhy su dedadentne upadkove umenie a ak ho robi profesional, tak niekedy je take dekadentne a aj temy, ze ho predci ten co nema skolu a to nielen tematikou, moralkou a prevedenim, ale aj vynimocnym talentom. Ked chodia ludia do vytvarnej skoly len, aby sa ich zbavili rodicia, tak je to vidiet aj keby studovali VS, ze na to nemaju, lebo su ini, maju na nieco ine, pripadne niektori na robenie zla.

Page 2 of 3

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť