Tunel pod Hradom budú rekonštruovať asi na jeseň
Električkový tunel pod Bratislavským hradom budú rekonštruovať asi na jeseň tohto roka. “Z prevádzkového hľadiska by bolo lepšie, keby sa s rekonštrukciou začalo v lete, keď je nižší nápor na mestskú hromadnú dopravu. Rekonštrukcia si vyžiada odklonenie dopravy, nové trasy električiek budú viesť po nábreží. Reálne to však vyzerá na jesenný termín,” povedal Zahradník. Zároveň skonštatoval, že tunel by dovtedy mal vydržať. Potvrdil, že tunel je každý deň monitorovaný a kontrolovaný. Pripustil, že stav tunela je komplikovaný, ale nie je najkritickejší. “Sme ale radi, že mesto na rekonštrukciou vyčlenilo peniaze v rozpočte a s opravou sa bude môcť začať tento rok,” uviedol.
V súčasnosti ešte stále nie je ukončené výberové konanie na archeologickú dokumentáciu pre projekt rekonštrukcie tunela. V najbližších dňoch by sa mal uskutočniť geoarcheologický prieskum, ktorým by sa mali zistiť aktuálne hydrogeologické pomery v tuneli. Podľa Zahradníka je stále otvorená aj otázka presného termínu začiatku opravy a tiež rozsah rekonštrukcie. Podľa odhadov by mala rekonštrukcia stáť približne 240 miliónov korún, mesto tento rok vyčlenilo vo svojom rozpočte na tieto práce 120 miliónov. Dopravný podnik uvažuje preto o niekoľkých riešeniach financovania opráv. Prvou z možností je financovanie s ďalšími partnermi, druhou je, že by sa na financovaní mohli podieľať aj vodárne, ak by sa potrubie a infraštruktúra zakopávali do zeme. Na opravu tunela by mohlo mesto vyčleniť ďalšie peniaze aj v rozpočte na rok 2009. “Alebo práce zredukujeme len na tie, ktoré pokryjú vyčlenené peniaze z mesta,” uviedol Zahradník.
Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS) predpokladá, že rokovania s Dopravným podnikom budú pokračovať. “Ide o rekonštrukciu dôležitej stavby pre dopravný systém v Bratislave,” uviedol hovorca BVS Zenon Mikle. Na otázku, či spoločnosť zvažuje návrh dopravného podniku o umiestnení vodovodného potrubia pod zem odpovedal, že technicky je umiestnenie potrubia pod úroveň komunikácie možné. K prípadnému spolufinancovaniu rekonštrukcie tunela sa spoločnosť zatiaľ nevedela vyjadriť. BVS totiž ešte nemá uzavretý investičný plán na tento rok. “Je však pravdepodobné, že sa pri prerokovávaní investičného plánu týmto budeme v nasledujúcich dňoch zaoberať,” dodal Mikle.
Dopravný podnik počíta s komplexnou opravou tunela. Vedenie v minulosti zvažovalo aspoň úpravu kritických úsekov, špecialisti v podniku však prišli k záveru, že podlažie je tak nestabilné, že zásah v jednej časti by pohol aj časťami ďalšími. Okrem opravy električkových koľají, obnovy elektrických zariadení či vhodnejšieho riešenia inžinierskych sietí počítajú aj s vybudovaním moderného kamerového systému na monitorovanie a reguláciou pohybu v tuneli, s osadením ďalších bezpečnostných prvkov či opravou osvetlenia.
Posledná veľká rekonštrukcia sa v tuneli robila v 80. rokoch minulého storočia.