Turínske plátno
Turínske plátno – la Santa Sindone – je ľanová plachta s rozmermi 4,36×1,1 m, do ktorej podľa tradície Jozef Arimatejský a Nikodém zabalili telo umučeného Ježiša Krista po tom, ako ho zložili z kríža. Na plachte je odtlačok tváre a tela muža s ranami po bičovaní a na rukách a nohách s ranami po ukrižovaní. Jeho pravosť je predmetom intenzívneho skúmania.
Na Turínskom plátne je odtlačok tela
KP/ TK KBS, 17. 3. 2000 – „Turínske plátno nie je žiadnou maľbou, ale nesie stopy odtlačku tela.” Tento nový výsledok výskumu zdôraznil viceprezident Medzinárodného výskumného centra plátna v Turíne Gian Maria Zaccone v Paríži. Plátno – la Santa Sindone – ukazuje odtlačky mučeného tela človeka. Podľa tradície malo zahaľovať mŕtvolu Ježiša. „Znaky sa dostali na plátno povrchovým dehydrovaním a oxidáciou tela”, vysvetlil Zaccone pri predstavovaní výsledkov ostatného sympózia o výskume Turínskeho plátna, ktoré sa konalo začiatkom marca v Turíne.
Turínske plátno, jedna z najvýznamnejších relikvií kresťanstva sa v Svätom roku vystavuje v turínskom dóme od 12. augusta do 22. októbra. Pri jeho ostatnej výstave v roku 1998 navštívilo relikviu viac ako dva milióny ľudí.
Zdroj: http://www.ecav.sk/info/spravodajstvo/2000/tlac-2000-03-18-c.htm
Turínske plátno budú testovať
Národná obroda, 24. 5. 2000 – Rímskokatolícka cirkev pravdepodobne povolí ďalšie testy na zistenie veku Turínskeho plátna, jednej z najdôležitejších kresťanských relikvií, oznámil vo Vatikáne turínsky arcibiskup Severino Poletto. „Vieme, že to musí byť veda, a nie viera, ktorá bude mať posledné slovo,” povedal arcibiskup. Turínske plátno je ľanová plachta s rozmermi 4,36×1,1 m, na ktorej je odtlačok tváre a tela muža s ranami po bičovaní a na rukách a nohách s ranami po ukrižovaní. Jeho pravosť je predmetom intenzívneho skúmania.
Podľa rádiokarbónovej analýzy v roku 1988 v Oxforde, Zürichu a Tucsone však plátno pochádza z rokov 1260-1390. To by znamenalo, že relikvia je šikovným stredovekým podvodom. Nikto však nedokázal vysvetliť, ako bola na plátno nanesená podoba muža, ktorá je trojrozmerná, nezmazateľná a odolná voči teplu. Počas medzinárodného sympózia v Turíne zistili, že ľudské telo na plátne je výsledkom oxidácie a povrchovej dehydratácie.
Zdroj: http://www.ecav.sk/info/spravodajstvo/2000/tlac-2000-05-24-b.htm
Turínske plátno z 1. storočia?
KP/ TK KBS, 13. 7. 2000 – Turínske plátno by podľa názoru švajčiarskej textilnej historičky Mechtildy Flury-Lembergovej mohlo pochádzať z 1. storočia po Kristovi. Povedala to novinárom na EXPO v Hannoveri. Plátno má mimoriadnu kvalitu a je nádherne ušité. Na zložité viazanie boli potrebné príslušné tkáčske stavy. Okrem toho je steh takmer neviditeľný. Nálezy z oblasti Červeného mora a izraelskej Masady ukazujú, že v 1. storočí po Kristovi boli ľudia schopní vyrábať takéto textílie. Ľanové plátno zodpovedá podľa nej presne popisu v evanjeliu, podľa ktorého Jozef z Arimatey použil jemné plátno.
Zdroj: http://www.ecav.sk/info/spravodajstvo/2000/tlac-2000-07-13-a.htm
Švajčiarska historička Mechthild Flury-Lembergová skúmala turínske plátno 6 mesiacov.Odtlačok na látke podľa nej predstavuje muža vysokého meter osemdesiat, ukrižovaného presne tak, ako to opisujú evanjeliá. Podľa krvavých škvŕn historička usudzuje, že onoho spomínaného muža naozaj bičovali. Mal krvnú skupinu AB.
Nasleduje logická námietka – iní dôveryhodní vedci už predtým zistili, že plátno vyrobili niekedy v 13. alebo 14.storočí nášho letopočtu. Aj na toto je odpoveď – výsledky uhlíkovej metódy vraj boli skreslené. Nebol to zámer, spôsobili to neskoršie záplaty na látke a sadze od sviečok či olejových lámp. Preto tkanina obsahuje veľa uhlíka, ktorého množstvo skresľuje výsledky tzv. uhlíkovej metódy.