V mori objavili takmer nepoškodené nemecké lietadlo
Nemecký bombardér, ktorý od druhej svetovej vojny leží na dne mora neďaleko britských brehov, je natoľko zachovalý, že ho britské múzeum plánuje vytiahnuť na pevninu. Lietadlo typu Dornier 17 považované za posledný známy exemplár zostrelili v roku 1940 nad Lamanšským prielivom, keď sa zúčastňovalo na leteckej bitke o Britániu. Spadlo do mora neďaleko brehov grófstva Kent na juhovýchode Anglicka v oblasti známej ako Goodwin Sands. Tam odpočíva v hĺbke asi 15 metrov, kde bolo z času na čas viditeľné, keď piesok ustúpil, aby sa následne opäť stratilo pod nánosmi.
Moderný sonarový výskum, ktorý vykonal úrad Port of London Authority (PLA), odhalil, že lietadlo je až šokujúco zachovalé. Ian Thirsk z RAF Museum v Hendone na predmestí Londýna, pre britskú vysielaciu spoločnosť BBC povedal, že bol “nedôverčivý”, keď po prvý raz počul o jeho existencii a jeho možnom zachovaní. “Toto lietadlo je unikátne a spája sa s významnou udalosťou z britskej histórie, takže jeho dôležitosť nie je potrebné zveličovať,” povedal Thirsk. “Je jedným z najvýznamnejších leteckých nálezov storočia,” dodal.
Lietadlo Dornier 17, známe pod prezývkou “lietajúca ceruzka”, bolo navrhnuté ako dopravné lietadlo v roku 1934. Neskôr ho konštruktéri zmenili tak, aby vyhovovalo vojenským účelom ako rýchly bombardér, ktorý by bolo ťažké zasiahnuť a ktorý by prípadne mohol uniknúť nepriateľským bojovým strojom. Spolu ich vyrobili okolo 1 700 kusov, no pre boj neboli až také vhodné, keďže boli ich dolet a váha bômb značne obmedzené. Mnohé z nich dokonca z bojov stiahli.
Neobyčajne presné snímky sonaru ukazujú, že lietadlo je iba mierne poškodené v prednej časti a na oknách v súvislosti s pádom na hladinu mora. “Dvere bombovej komory boli otvorené, čo naznačuje, že posádka zhodila svoj náklad,” uviedol hovorca PLA Martin Garside. Dvaja členovia posádky zahynuli pri páde lietadla, dvoch ďalších vrátane pilota zajali a podarilo sa im vojnu prežiť.
Foto: http://falkeeins.blogspot.com/2010/09/dornier-do-17-wreck-recovery.html