Vo Viedni vládne “modrá revolúcia“ Yvesa Kleina

15. marca 2007 – Viedenské múzeum moderného umenia MUMOK ponúka svojim návštevníkom „modrú revolúciu“, teda retrospektívu francúzskeho maliara Yvesa Kleina.

Prezentácia jedného z najvýznamnejších predstavite?ov európskej avantgardy pä?desiatych a šes?desiatych rokov minulého storo?ia zah??a viac ako 120 obrazov, skulptúr, manifestov a kresieb. Sú?as?ou výstavy sú aj originálne filmy a dokumenty, ktoré pochádzajú zo súkromných a verejných zbierok z Francúzska, USA a Japonska.


Predchodca pop-artu Yves Klein sa narodil v roku 1928. Do dejín umenia vošiel predovšetkým v?aka svojim monochrómnym obrazovým kompozíciám. Preslávil sa vlastnou ultramarínovou modrou farbou, ktorú si nechal dokonca patentova? ako International Klein Blue (IKB). Farba mala predstavova? hlbokú spiritualitu a duchovnú energiu, ktorú rozširoval o farebné spektrum ružovej a zlatej. Výtvarné dielo však bolo pod?a slov samotného autora len popolom jeho umenia. V performáciách a manifestoch sa venoval abstraktným témam ako ?udské telo ?i imaterializmus. Klein tiež ma?oval ženy, ktoré svoje telá otlá?ali na plátno. Išlo o antropometriu, ktorá tvorí významnú ?as? Kleinovho diela. Svoje modely rešpektoval, ?o dával najavo smokingom a rukavicami. Okrem výtvarného umenia bolo jeho váš?ou aj džudo, ktorému sa venoval od osemnástich rokov a zaviedlo ho do Japonska. Talentovaného umelca zastihla smr? v 34 rokoch.


Výstava Yvesa Kleina je prístupná denne od 10:00 do 18:00, vo štvrtok do 21:00 a potrvá do 3. júna.


(lu; pe)

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Výstava spojila obrazy žien a mužov za takmer 50 rokov

Viedenské Múzeum moderného umenia MUMOK predstavuje na výstave Gender Check obrazy žien a mužov od 60. rokov dvadsiateho storočia až po súčasnosť. Rôzne zobrazenia maskulinity a feminity pochádzajú z 24 krajín východnej Európy a spolu sú vystavené po prvý raz. Ukazujú, ako boli na socialistických plagátoch zobrazovaní pracujúci, ako umelkyne vnímali samy seba po roku 1989 alebo aký vplyv mali tieto obrazy na súčasný pohľad na ženy a mužov.