Vozeň Viedenskej električky sa vráti, čaká ho oprava
Legendárna Viedenská električka sa opäť vráti do Bratislavy. Vozeň historickej električky, ktorá pred druhou svetovou vojnou premávala medzi Viedňou a Bratislavou, bude vystavený v piatok 18. marca od 11:00 do 13:00 pred budovou miestneho úradu Staré Mesto na Vajanského nábreží. Vozeň bude stáť na mieste niekdajšej zastávky, kde kedysi Viedenská električka zastavovala. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Starého Mesta Nora Remiarová.
Historický unikát do Bratislavy privezie Klub priateľov hromadnej a regionálnej dopravy v spolupráci so Starým Mestom. Členovia klubu priateľov popri prehliadke prítomným vyrozprávajú aj príbeh tohto vozňa, v ktorom sa vraj inkognito viezli členovia rakúskej cisárskej rodiny. Historický električkový vozeň po prehliadke na Vajanského nábreží poputuje do depa na Rendezi. Klub priateľov hromadnej a regionálnej dopravy totiž plánuje tento technický unikát upraviť do pôvodnej podoby. Takto už klub opravil lokomotívu viedenskej električky, ktorá je vystavená v Slovenskom technickom múzeu – Múzeu dopravy na Šancovej ulici.
Vagón historickej Viedenskej električky bol vyrobený v roku 1913 v pražskej továrni Ringhoffer. Interiér navrhol známy predstaviteľ rakúskej secesie Otto Wagner. Z troch vyrobených kusov sa zachovali už len dva – jeden sa nachádza v múzeu v rakúskom Mariazelli a druhý príde v piatok do Bratislavy.
Elektrická lokálna železnica Bratislava – Viedeň bola v prevádzke v rokoch 1914 – 1945. Elektrickú lokálnu železnicu z Prešporka do Viedne otvorili 1. februára 1914, o niekoľko dní neskôr, 5. februára, začala po približne 70-kilometrovej trati pravidelne premávať električka. Z celej elektrifikovanej dráhy viedlo 12 kilometrov cez Viedeň a sedem kilometrov cez územie dnešnej Bratislavy. Trasu navrhol viedenský inžinier Josef Tauber v roku 1898. Premávku Viedenskej električky po jej pôvodnej trase zastavila druhá svetová vojna. V obmedzenom variante jazdila ešte od hranice Berg po Petržalku, v tom čase už Engerau. Po zániku lokálnej dráhy sa dve špeciálne vyrobené vozidlá pre bratislavský úsek, GANZ Eg 5 a 6, dostali do Rakúska.