Z ateliéru keramiky VŠVU
Komorná výstava predstavuje výber prác autorov – študentov a absolventov ateliéru keramiky Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, ktorý vedie od roku 1997 Ivica Vidrová. Okrem klasického výberu úžitkovej keramiky – zameraného na čajníky a čajové súpravy viacerých autorov /Stanislava Wágnerová, Kamil Slušný Ezechiel, Edita Balážová, Martin Bu, Eva Srníková, Rastislav Noga, Martina Uličianska, Miloš Nemec, Michal Kušík/ – sú prezentované diela sochárskeho charakteru, inštalácie a objekty z použitím rôznych druhov techník – keramických a iných materiálov a maľbu na porceláne. vo výstavných priestoroch Malokarpatského múzea v Pezinku na ul. M.R. Štefánika 4
trvanie výstavy: 13. 2. – 18.4. 2004
kurátorka výstavy: Vladimíra Büngerová /výber v spolupráci s Ivicou Vidrovou/
Výstava je prezentáciou pestrých a rôznorodých autorských prístupov tohoto tradičného materiálu sveta umenia, aj sveta mimo umenia. Ateliér keramiky, napriek tomu, že tento výtvarný materiál je súčasťou ľudskej spoločnosti od pradávna, je v histórii slovenského výtvarného vzdelávania veľmi mladý. Vznikol len v roku 1991 a výstava predstavuje práce najmladšej generácie mladých keramikov a keramičiek.
Mladá keramika napriek tomu, že nie je v centre záujmu, či už galeristov alebo divákov, je plnohodnotnou súčasťou sveta vizuálnej kultúry s dlhodobou tradíciou a možnosťami. Svet keramiky je svetom krehkým, dokazujú to svojou efemeritou a jemnosťou vystavené práce Jána Ševčíka /Keramická maľba/ a Viery Igricovej /EKG, 2000/. Mnohé práce vystavujúcich autorov existujú už len v dokumentačnej podobe. Keramický svet je svetom zvláštnym, akoby zastaveným v čase – rieši problémy moderného umenia – umenia ako vznešeného, krásneho. Veľmi okrajovo sa venuje problematike súčasného výtvarného umenia, je skôr návratom k umeniu 60. rokov – informelu, abstraktnému umeniu a objektu. Napriek tejto „neaktuálnosti“ prekypuje aktualitou a vitalitou tejto mladej generácie.
Vystavené diela sú vo väčšej miere takzvanými školskými prácami, čo ich nedegraduje však len do polohy experimentu. Stratu kontinuity spôsobujú predovšetkým technické problémy, ktoré nemožno opomenúť. Z toho dôvodu ich výtvarné hľadanie napriek určitému autorskému rukopisu je v polohách hľadania limitov vlastných aj limitov keramiky a jej nemožností.
Absolvent keramického ateliéru Michal Kušík sa prezentuje monumentálnou prácou Izolátor /2000/, istým spôsobom je poctou továrenskej keramike a človeku v ňom spodobenom. Rieši rovnako ako tvarové, sochárske prístupy s prístupmi konštrukčnými. Kombinuje tradičný materiál s technikou, dotvárajúcou významový aj výtvarný kontext podoby diela. Rovnako je to zreteľné tiež v jeho dizajnérskej polohe, ktorú na výstave zastupuje Závislá čajová súprava /1999/.
Nedávny Prieskum VŠVU zastupujú svietiace plastiky s nábytkovým presahom – Svietidlá /2004/ Ján Ševčíka, študenta 5. ročníka a klasické figurálne plastiky hosťujúcej študentky z Čiech Markéty Novákovej, s nadhľadom a iróniou komentujúce autoportrét. Element umelého svetla a transparentnosti keramického materiálu interpretuje staršia práca Vladimíra Krátkeho – Ryža /1997/.
Lucia Hučková – Lizáková sa predstavuje novými prácami – reliéfmi – Krídla, v nich výtvarne aj významovo rieši už dlhšie prisvojený motív krídel, motív ľahkosti a vzletnosti. Okrem nich prezentuje aj poetické Hrkálky /2004/, drobné objekty vyžadujú interaktívny vstup vnímateľa a prekračujú zakázané hranice od haptiky do hravosti zvukov.
Cyklom maľby na porceláne sa predstavuje Judita Ordódyová /Predelová stena, 1999/, ktorá vytvára pestrofarebné atmosféry neznámych priestorov a neznámych krajín, plnohodnotne a vitálne zastupuje variácie maľby a kresby farebnými glazúrami v súčasnej keramike.
Na záver spomeniem výnimočnú prácu Drevo z porcelánu /2000/ Svätopluka Mikytu, ktorý je známy ako autor uplatňujúci a reintepretujúci klasické výtvarné techniky v súčasnom vizuálnom umení. Vystavenou prácou sa dotkol práve keramiky, ktorú využil aj v iných svojich inštaláciách a objektoch /napr. Plačúca stena/. Široké interpretačné významy, ktoré spomínaná vystavená práca nesie, sú bodkou textu predstavujúceho súčasné podoby keramiky.
Malokarpatské múzeum v Pezinku
M.R. Štefánika 4
tel./fax: +421 33 641 3347
tel.: +421 33 641 2057
www.muzeumpezinok.sk