Z druhej ruky, z vlaku do galérie

Múzeum Vojtecha Löfflera Košice * Anton Čierny: Second hand/Gene art * Kurátor: Richard Gregor * Výstava trvá do 24. júna 2001. Second hand ako synonymum lacného výpredaja šatstva sa u nás udomácnil tak ako pojmy fast food či supermarket. Privlastniť si túto osvedčenú značku sa rozhodol Anton Čierny vo výtvarnom projekte pod kurátorským vedením Richarda Gregora. Vhodnou inštaláciou tričiek, sukní a blúzok do výkladu galérie vytvoril tak na prvý pohľad presvedčivú ilúziu rodinnej predajne, ktorá je tiež akousi pozvánkou do galérie. Za týmto reklamným ťahom je zaujímavý pokus vyrovnať sa s iracionálnym faktom recyklácie genetickej informácie cez obnosené šatstvo. Tento prenos autor aj konkretizoval visačkami na odeve: Po dcére, Po manželke, Po mne.Čierny ale ide ďalej a oblieka do týchto symbolov príslušnej doby a vkusu cestujúcich vo vlaku z Bratislavy do Košíc, čím sme sa dostali vlastne ku koreňom celého projektu, ktorý vznikol v súvislosti s vlaňajšou akciou mladých teoretikov umenia Training, kde z oddelených kupé prenajatého vozňa vlaku Čingov vytvorili akési malé výtvarné priestory. Anton Čierny zrealizoval vo svojom kupé rodinný bazár s obnoseným šatstvom. Cestujúci si mohli čokoľvek vybrať, „cenou“ bolo odfotografovanie sa v kuse „genetickej pamäti“ Čierneho rodiny. Tak vznikli veľkoformátové manipulované fotografie, kde autor zámerne zaostruje divákovu pozornosť na príslušný kus odevu a identita nového majiteľa ostáva rozostrená a druhoradá.Výstava sa však touto inštaláciou nekončí. A práve to u mnohých návštevníkov vyvoláva rozpaky. Divák sa zrazu dostáva zo „secondgenhandu“ do zorného poľa štyroch očí, ktoré na neho pozerajú zo štyroch rohov miestnosti a nadhľadu televíznych obrazoviek (Medzi štyrmi očami 2000). Z popisky sa dozvedáme, že sa na nás jedným okom pozerá autorov otec, z druhého manželka, z ďalšieho dcéra a potom konečne on sám.V celovečernom videu Už ani neviem po koľkýkrát autor zasa prezentuje záznam cesty medzi bydliskom a domom svojich rodičov. Celú trasu divák sleduje odzadu, z pohľadu otvorenej kapoty batožinového priestoru autorovho auta. K projekcii patrí aj komornejšie ladené video s názvom Anjel s pôvabnou scénou kŕmenia autorovej niekoľkomesačnej dcéry, ktoré je podfarebné zvukom dýchania a to má ešte znásobovať sugestívnosť videa.Aj napriek tomu je divák sklamaný. Myšlienka výtvarnej realizácie projektu v kupé rýchlika bola podarená, ak nie zo všetkých najsilnejšia. V priestore galérie sa však kompaktnosť realizácií k téme vytráca. Na druhej strane treba vyzdvihnúť autorovu odvahu a ochotu experimentovať s novými vyjadrovacími prostriedkami, čo je určite lepšie, ako keby sa nedokázal odpútať od svojich najlepších prác. A práve tento moment ho posúva ďalej.
PETER TAJKOV


Zdroj: www.sme.sk /06-06-2001/

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Uchádzači o post generálneho riaditeľa SNG

Do výberového konania na post generálneho riaditeľa Slovenskej národnej galérie (SNG) sa prihlásili štyria uchádzači. Záujem o tento post majú kurátor a riaditeľ Galérie Jána Koniarka v Trnave Vladimír Beskid, kurátor Galérie Cypriána Majerníka v Bratislave Richard Gregor, pracovník ministerstva vnútra a vedúci oddelenia stredovekých fondov a bádateľne pobočky Štátneho archívu Bratislava v Skalici Anton Konečný a poverená generálna riaditeľka SNG Alexandra Kusá. Agentúru SITA o tom informoval hovorca Ministerstva kultúry (MK) SR Jozef Bednár. Podľa rozhodnutia výberovej komisie všetci štyria uchádzači o kreslo šéfa národnej galérie spĺňajú podmienky na výkon funkcie.

Second (art) hand.

V malej výstavnej sieni Považskej galérie umenia v Žiline bude svoju tvorbu prezentovať mladá grafička, pochádzajúca zo Žiliny, Eva Tkáčiková. Jej aktuálne práce sú výtvarnou reakciou na pozíciu umelca v kultúrno – spoločenskej štruktúre, v ktorej je ako tvorca umenia automaticky jej súčasťou, a to konkrétne v schémach: autor – publikum, a z nej vychádzajúcej a pre ňu prioritnej: jeho tvorba – záujem publika.

Anton Djuračka (1904 – 1971)

Považská galéria umenia v Žiline usporiada monografickú výstavu akad. mal. Antonovi Djuračkovi, pri príležitosti jeho 100. výročia narodenia.
Vernisáž výstavy
sa uskutoční dňa 26. februára 2004 o 17,00 hod. vo výstavných priestoroch na 1. poschodí a potrvá do 7. 4. 2004.