Zámok Belvedere
História a Architektúra
Rakúska galéria Belveder patrí medzi najvýznamnejšie múzeá sveta. Zbierky boli obohacované od najstarších čias, všetkými druhmi umenia. Múzeum sa nachádza na zámku v Belveder. Princ Eugen Savojský ho nechal postaviť ako letnú rezidenciu. Zámok Belveder sa skladá z dvoch zámkových budov – Vrchný a Spodný Belveder. Vo vrchnom sa nachádzajú zbierkové predmety z 19. – 20. Storočia z obdobia biedermeieru ( od Ferdinada Georga Waldmullera, Jakoba Alta atď), francúzskych impresionistov ( ako napr. Claude Monet, Auguste Renoir) a najznámejšie diela od Gustava Klimta, Egona Schieleho a Oskara Kokoschku.V spodnom Belvederi sa nachádza Múzeum stredovekého umenia a baroka. Obe stavby sú postavené spolu s jedinečnými záhradami. Samotná stavba patrí k svetoznámym, krásnym a najlepším historickým zámkom s parkom. Zo severnej strany horného Belvederu si môže človek vychutnať najkrajší pohľad na Viedeň.
Princ Eugen a jeho zámok
1714 – 1736
Spodný Belveder
V roku 1714 poveril rakúsky vojvoda Prinz Eugen Savojský (1663 – 1736 ) architekta Johanna Lucasa von Hildebrandt (1668-1745) s výstavbou Spodného Beelvederu, tá bola dohotovená v roku 1716. Ešte dnes sa zaraďuje medzi skvosty niekdajších ubytovacích a reprezentačných sídiel barokových letných rezidencií. Patrí sem napríklad Mramorová sála s freskami od Martina Almonteho (1659-1745) , ďalej sála grotesky alebo Mramorová galéria.
K spodnému Belvederu patria aj okázalé niekdajšie stajne pre kone Princa Eugena. Spolu so skulptúrami je vystavený Znaimerov Oltár (postavený okolo roku 1427) ako jeden z najvýznamnejších rezbárskych diel prvej polovice 15. Storočia, v histórii. Tieto aj ďalšie dobre zachované intenzívne farby, mnohofarebnosť jedinečných Triptychov – to sú tri pohyblivé spojené tabuľové obrazy od holandských maliarov, rovnorodých ako bohato zdobené Reliéfy rovnako spomínaných maliarov. V tejto časti sa nachádzajú už spomínané Skulptúry z dielne mnohostranného maliara Jakoba Kaschauera (1450 v Rakúsku a Bavorsku) a jeho štylisticky podobných nasledovníkov.
Vrchný Belveder
1717 bol zriadený, nasledujúc Nariadenie –založenie Spodného Belvederu sa odhaduje medzi 1721 a 1722 rokom. V nasledujúcom roku boli zariadené i vnútorné dekorácie. Samozrejme Záhradný palác s elegantnou sálou Terrena – dnečná vstupná hala, okázalá Mramorová sála, bohato štukovaná s krásnymi freskami od Carla Carloneho (1686-1775) bolo zriadených niekoľko ďalších miestností. Nástropné maľby od Giacomo del Po) kaplnka s nádhernými oltárnymi obrazmi od Francesca Solimena (1657-1747), slúžia predovšetkým na reprezentačné účely.
Obe hlavné časti barokovej architektúri boli počas francúzskych a talianskych predstaviteľov symmetricky položené a dali základ Parkovým sadom. Park so svojimi početnými záhradným skulptúrami a prameňmi, studňami, vodometmi, záhradnými zvieratmi (tvorí dnešné múzeum stredovekého umenia), exotickými rastlinami a veľkými Voliérami sa počítajú k najdrahším európskym záhradám 18. Storočia.
Belveder 1736-1764
1752 nadobudla cisárovná Mária Terézia zámok ako dedičstvo od princa Eugena. Predtým ako jej otec, Cisár Karol VI. Zomrel, kúpil hodnotnú Bibliotéku s obrovskou grafickou zbierkou, ktorá dala základ zbierkam. Tak putovali aj antické skulptúry zo slávnej Eugenovej zbierky do Dráždan, obrazové zbierky z Turina. Mária Terézia umocnila význam „mena Belveder.“ V 1764 ukazovala v Spodnom Belvederi cisársku arcivojvodskú gardu, ktorá až do konca mala svoje miesto v monarchii.
Belveder dnes
Vrchný i Spodný bbelveder je obrovské barokové umelecké dielo, ktoré po mnohých rokoch prestavieb opäť nadobudlo svoj glanc. Hodnota a oslnivosť izieb vo Vrchnom i Spodnom Belvederi ponúkajú exklusívnej smotánke priestory pre výstavy, prezentácie, recepcie, konzerty, balety, uzatváranie kontraktov, dokonca i súkromné oslavy či svadby. Izby Horného Belvederu počítajú s veľkým počtom návštevníkov. Osobitým zážitkom sú originálne zariadené izby Vrchného Belvederu. V Sále Terrene, , Záhradnej sále , Vstupnej hale múzea sú vysuté klenby, pôvodne otvorená vestibula, štrk na ceste spájajúci obe časti. Zbierky sú neustále obnovované a doplňané o mnohé zbierkové objekty ako napríklad obraz na dreve od Conrada Laiba, Ukrižovanie Krista z roku 1449, či holndských majstrov Roberta Campina, Huberta van Eyck.
Študnetská práca:
FPV UMB B. Bystrica
Meno: Kubincová Lenka
Ročník: 3
Predmet: Dejiny múzejnej kultúry